CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY: STRATEGY FOR IMPROVING LABOR PERFORMANCE AND INCREASING PROFITS, OR ETHICAL DUTY IN FIRMS?

Main Article Content

Francisco Gerardo Barroso Tanoira

Abstract

The objective of the study is to verify if Corporate Social Responsibility (CSR) actions are strategies for improving labor performance and increasing profits, or if they are an ethical duty in firms. The method was the documentary review of diverse authors’ works, which include CSR concepts and experiences in firms. There was evidence that the practice of CSR does not increase sales, which depend on many other factors, and that it was neither a guarantee of higher profits. However, being socially responsible improves workers’ quality of work life, which improves their satisfaction and performance. Conclusions show that being socially responsible neither fosters better labor performance, nor it guarantees profit increase. However, not being socially responsible leads to an imminent exit of the market. CSR is an ethical duty of firms and there must not be any way for performing out of social responsibility if sustainable development is desired.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barroso Tanoira, F. G. (2018). CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY: STRATEGY FOR IMPROVING LABOR PERFORMANCE AND INCREASING PROFITS, OR ETHICAL DUTY IN FIRMS?. Revista Universitaria Ruta, 19(1), 73–89. https://doi.org/10.15443/RUTA2023997
Section
Artículos

References

Atehortúa, F. (enero-abril, 2008). Responsabilidad social empresarial; entre la ética discursiva y la racionalidad técnica, Revista Escuela de Administración de Negocios, Universidad EAN, 62, 125-139.

Avendaño, W. R. (2013). Responsabilidad social (RS) y responsabilidad social corporativa (RSC): una nueva perspectiva para las empresas, Revista Lasallista de investigación, 10(1), 152-163.

Barrena, J.; López, M. y Romero, P. (2015). Corporate social responsibility: Evolution through institutional and stakeholder perspectives. European Journal of Management and Business Economics, 25, 8-14

Barroso, F. (septiembre-diciembre, 2007). Responsabilidad social empresarial: concepto y sugerencias para su aplicación en empresas constructoras. Ingeniería. Revista Académica de la Facultad de Ingeniería. Universidad Autónoma de Yucatán, 11(3), 65-72.

Barroso, F. (septiembre-diciembre, 2008). La responsabilidad social empresarial. Un estudio en cuarenta empresas de la ciudad de Mérida, Yucatán. Contaduría y Administración, 226, 73-91.

Barroso, F. (2010). Responsabilidad social vs. ausentismo, rotación y productividad. Un estudio en setenta empresas yucatecas. Memorias del XIV Congreso Internacional de la Academia de ciencias Administrativas A.C. (ACACIA), Escuela de Graduados en Administración y Dirección de Empresas (EGADE), México, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores

de Monterrey (ITESM). Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/260037947_Responsabilidad_social_empresarial_vs_Ausentismo_rotacion_y_productividad_Un_estudio_en_setenta_empresas_yucatecas

Bowen, H. (1953). Social responsibilities of the businessman. New York: Harper.

Correa, M.; Gallopin, G. y Núñez, G. (agosto, 2005). Medir para gestionar la RSC. Harvard Business Review, 83(8), 51-58.

Chen, C.H. (2011). The Major Components of Corporate Social Responsibility. Journal of Global Responsibility, 2, 85-99. Recuperado de

http://dx.doi.org/10.1108/20412561111128546

Elkin, J. (1993). La doble moral de las organizaciones. Los sistemas perversos y la corrupción institucionalizada, Madrid, McGraw Hill, p. 17.

Freeman, R. E. (2008). Managing for stakeholders. University of Virginia: Darden School of Business.

Garriga, E. y Domènec, M. (2004). Corporate Social Responsibility. Theories: Mapping the Territory. Journal of Business Ethics, 53, 51-71

Kaku, R. (2005). La senda Kyosei. Harvard Business Review, Vol. 83, N.° 8, agosto, pp. 105-113.

McWilliams, A.; Siegel, D. y Wright, P. (mayo, 2005). Corporate Social Responsibility. Strategic Implications. Rensselaer working papers on Economics, 506, 1-31.

Medina, L.M. (2006). La responsabilidad social de la empresa. Memorias del X Congreso Anual de la Academia de Ciencias Administrativas A.C. (ACACIA), San Luis Potosí, México, Universidad Autónoma de San Luis Potosí.

Mutis, J. y Ricart, J. E. (tercer semestre, 2008). Innovación en modelos de negocio: La Base de la Pirámide como campo de xperimentación. Universia Business Review, 10-27.

Organización Internacional de Estandarización (s.f.), Norma ISO 26000. Recuperado de: http://www.iso.org/iso/discovering_iso_26000-es.pdf.

Porto, N. y Castromán, J. (septiembre-diciembre, 2006). Responsabilidad social: un análisis de la situación actual en México y España. Contaduría y Administración, 220, 67-87.

Prahalad, C. K. (2004). The fortune at the bottom of the pyramid: erradicating poverty through profits [La fortuna en el fondo de la pirámide: erradicando la probreza a través de ganancias], E.U.A., Wharton School Publishing, 401p.

Ramos, E.; Villanueva, M. T. y Peinado-Vara, E. (2007). Empresas privadas y creación de oportunidades económicas para micro y pequeñas empresas. E. U. A., Banco Interamericano de Desarrollo, 78p.

Ramos, H. (primer semestre, 2006). Ética y responsabilidad social. Reflexiones y perspectiva sistémica. The Anáhuac Journal, 6(1), 56-71.

Rochlin, S. (agosto, 2005). Llevar la responsabilidad corporativa al ADN de su empresa. Harvard Review, 83(8), 31-38.

Rodríguez, M.C. y Uzcátegui, L.A. (2007). Importancia en el desarrollo y aplicación de las políticas de responsabilidad social empresarial. Memorias del XI Congreso Anual de la Academia de Ciencias Administrativas A.C.

(ACACIA), Guadalajara, Jalisco, México, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Oriente (ITESO).

Rojas, M.; M’Zali, B.; Turcotte, M. y Kooli, M. (2006). Corporate social responsibility, the stakeholder approach and beyond: in search of theoretical explanations for “doing well while doing good [Responsabilidad social corporativa, el enfoque de las partes interesadas y más allá: en búsqueda de explicaciones teóricas para “hacer el bien mientras se hacen las cosas bien”].

Memorias del X Congreso Anual de la Academia de Ciencias Administrativas A.C. (ACACIA), San Luis Potosí, México, Universidad Autónoma de San Luis Potosí.

Sánchez, L. A.; Placencia, M. y Pedroza, A. (2007). Diagnóstico exploratorio del nivel de responsabilidad social empresarial percibido por las empresas involucradas en el biocluster de occidente. Memorias del XI Congreso Anual

de la Academia de Ciencias Administrativas A.C. (ACACIA), Guadalajara, Jalisco, México, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Oriente (ITESO).

Servitje, R. (2006). Es posible llevar a la práctica la responsabilidad social empresarial. Conferencia magistral en el XI Congreso Nacional USEM.

Somoggi, L. (agosto, 2005). Más que una estrategia, una filosofía. Harvard Business Review, 83(8), 17-28.

Yunnus, M. (2006). El banco de los pobres. Conferencia magistral en la Fundación Rafael del Pino, Madrid, España.

Zuleta, G. (2004). El papel del intelectual hoy ante el desafío de la supervivencia de la vida: ética ecológica. ¿Antropocentrismo o biocentrismo? En: Series de frontera. La responsabilidad del intelectual. 2, Medellín, Colombia: Universidad Pontificia Bolivariana, p. 156