Abstract
Cyberbulling is an increasing phenomenon among our students, from which get to know only the most dramatic cases, but they affect many of them. This article shows openly the global figures of this phenomenon which is exponentially increasing and; in second place, it tells about the experience developed at the Institute of High School Education (IES) Modern Times of Zaragoza (Spain), in which it has been implemented, for 11 years, a preventive program to make the students their families, and teachers conscientious of the need of respecting the rest of the educational community. These are experiences included in the Tutorial Action Plan of the Center which can be easily extrapolated to other schools in Europe as well as in Latin America.
References
Avilés, J. M. (2000). Bullying. Intimidación y maltrato entre el alumnado. Bilbao: STEE–EILAS.
Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis.
Bisquerra, R. (2016). 10 ideas clave. Educación emocional. Barcelona: Graó.
Conangla, M. & Soler, J. (2011). Ecología emocional para nuevo milenio. Barcelona: Zenith.
Conangla, M. & Soler, J. (2013). Sin ánimo de ofender. Barcelona: Obelisco.
Díaz–Aguado, M. J. (1999). Programa de educación para la tolerancia y prevención de la violencia en los jóvenes. Madrid. Ministerio de Trabajo y de Asuntos Sociales. Recuperado de http://www.pntic.mec.es/recursos2/convivencia_escolar.
Díaz–Aguado, M. J., Martínez, R. & Martín, G. (2004). Prevención de la violencia y lucha contra la exclusión desde la adolescencia. La violencia entre iguales en la escuela y en el ocio. Estudios comparativos e instrumentos de evaluación. Madrid: Instituto
de la Juventud.
Fernández, I. (2001). Prevención de la violencia y resolución de conflictos. Madrid: Narcea.
Fernández, I. (2006). Una buena práctica. La participación de los alumnos a través de la ayuda. Cuadernos de Pedagogía, (359), 105–110.
Fernández, I., Villoslada, E. & Funes, S. (2002). Conflicto en el centro escolar. El modelo de alumno ayudante como estrategia de intervención educativa. Madrid: Los libros de la Catarata
Giant, N. (2016). Ciberseguridad para la i–generación. Madrid: Narcea
Jares, X. (2002). Aprender a convivir. Vigo: Xerais.
Luengo, J. A. (2014). Ciberbullying. Prevenir y actuar. Hacia una ética de las relaciones en las Redes Sociales. Guía de recursos didácticos para centros educativos. Madrid: Fundación Atresmedia/Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid. Recuperado
de http://www.copmadrid.org/webcopm/recursos/ CiberbullyingB.pdf.
Martín, E., Fernández, I., Andrés, S., Del Barrio, C. & Echeita, G. (2003). La intervención para la mejora de la convivencia en los centros educativos: modelos y ámbitos. Infancia y Aprendizaje, 26(1), 79–95.
Ortega, R. (coord.). (2000). Educar la convivencia para prevenir la violencia. Madrid: Visor.
Sastre, A. (coord.). (2016). Yo a eso no juego: bullying y ciberbullying en la infancia. Madrid: Save the Children. Recuperado de https://www.savethechildren.es/ sites/default/files/imce/docs/yo_a_eso_no_juego.pdf.
Save the Children. (2015). Violencia contra la Infancia. Hacia una estrategia integral. Recuperado de https://www.savethechildren.es/sites/default/files/imce/docs/ violencia_contra_la_infancia-hacia_una_estrategia_integral_.pdf.
Torrego, J. C. (2000a). Modelos de regulación de la convivencia. Cuadernos de Pedagogía, (304), 22–28.
Torrego, J. C. (coord.). (2000b). Mediación de conflictos en instituciones educativas. Manual para la formación de mediadores. Madrid: Narcea.
Torrego, J. C. (coord.). (2003). Resolución de conflictos en la acción tutorial. Madrid: Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2017 Temas de Educación