Abstract
The document presents some of the experiences and results derived from the Didactical Concert entitled The Music and The rights of the Child, main activity with which we put into practice the ideas which we defend in the Project of Teaching Innovation Education without frontiers: opening to «cultures» of students, which was financed by the Planning,
Quality, and Teaching Evaluation Vice rectorate of the Universidad de Granada (Spain) beginning its design and implementation in the academic course 2004–2005.
References
ABDALLAH–PRETCEILLE, M. (2001). La educación intercultural. Barcelona: Idea–Books.
BARTOLOMÉ, M. (coord.). (2002). Identidad y ciudadanía: un reto a la educación intercultural. Madrid: Narcea.
CARTÓN, C. & GALLARDO, C. (1994). Educación Musical. «Método Kodály». Valladolid: Castilla Ediciones.
HURSH. W. D. &, ROSS, W. E. (eds.). (2000). Democratic Social Education Social Studies for Social Change. New York: Falmer Press.
JUNTA DE ANDALUCÍA, CONSEJERÍA DE GOBERNACIÓN. DIRECCIÓN GENERAL DE COORDINACIÓN DE POLÍTICAS MIGRATORIAS (2001). Plan integral para la inmigración en Andalucía 2001–2004. Sevilla: Junta de Andalucía.
LIÉBANA, J. R. (2005). “El derecho a la educación en la Convención de los Derechos del Niño. Su aplicación en el Derecho Interno español”. En: Ortiz, Mª A. & Ocaña, A. (coords.). La música y los derechos del niño. Granada: Joaquín Labayen y José Miguel Liébana Editores, 29–38.
OCAÑA, A. (2003). Cuaderno de preparación al concierto: «La Música, otra forma de contar historias». Granada: Grupo Editorial Universitario.
OCAÑA, A. & ORTIZ, Mª A. (2003a). “Educación Intercultural. Diseño de una propuesta de «Intermusicalidad»”. En: Soriano, E. (coord.). Perspectivas teórico–prácticas en Educación Intercultural. Almería: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Almería.
OCAÑA, A. & ORTIZ, Mª A. (2003b). “La realidad multicultural en las aulas de educación formal no universitaria de Andalucía: «avance» de un programa educativo de Expresión Musical desde un enfoque intercultural”. En: Luque, P., Amador L. & Malagón, J. (coords.). Educación Social e Inmigración. Sevilla: Sociedad Ibérica de Pedagogía Social.
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA [UNESCO]. (2001). Informe mundial sobre
la cultura, 2000–2001. Diversidad, cultura, conflicto y pluralismo. Madrid: UNESCO/Mundi–Prensa
ORTIZ, Mª A. (2000). Músicas para trabajar y jugar en Educación Primaria. Granada: Grupo Editorial Universitario.
ORTIZ, Mª A. (2005). “Presentación del proyecto y descripción del concierto”. En: Ortiz, Mª A. & Ocaña, A. (coords.). La Música y los Derechos del Niño. Granada: Joaquín Labayen y José Miguel Liébana Editores, 11–16.
ORTIZ, Mª A. & OCAÑA, A. (2002a). “La expresión musical: un lenguaje para educar en la Interculturalidad”. En: Inmigración, interculturalidad y convivencia. Ceuta: Instituto de Estudios Ceutíes, 333–345.
ORTIZ, Mª A. & OCAÑA, A. (2002b). “Modificaciones en las actividades de Educación Musical en la etapa de Educación Infantil para la infancia en desventaja social”. En: La Educación Infantil: una apuesta de futuro. Libro de Actas del II Congreso Internacional de Educación Infantil. Granada: Grupo Editorial Universitario, 741–753
ORTIZ, Mª A. & OCAÑA, A. (2003). “Conexiones musicales: el encuentro musical como punto de partida para la convivencia intercultural”. En: Soriano, E. (coord.). Perspectivas teórico–prácticas en Educación Intercultural. Almería: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Almería, 119–126.
ORTIZ, Mª A. & OCAÑA, A. (2005). “Fundamentación pedagógica del proyecto y del concierto”. En: Ortiz, Mª A. & Ocaña, A. (coords.). La Música y los Derechos del Niño. Granada: Joaquín Labayen y José Miguel Liébana Editores, 41–49.
PALACIOS F. & PARRILLA, T. (1999). Cuadernos de Trabajo 4: organización y didáctica de conciertos escolares. Las Palmas de Gran Canaria: Fundación Orquesta Filarmónica de Gran Canaria/ Departamento Pedagógico.
POZO, T., LÓPEZ, R., GARCÍA, B. & OLMEDO, E. (2001). Investigación educativa: diversidad y escuela. Granada: Grupo Editorial Universitario.
REIMERS, F. (coord.). (2002). Diferentes escuelas, diferentes oportunidades. Madrid: La Muralla.
SORIANO, E. (coord.) (2002). Interculturalidad: fundamentos, programas y evaluación. Madrid: La Muralla.
SORIANO, E. (coord.). (2001). Identidad cultural y ciudadanía intercultural. Madrid: La Muralla.
SUÁREZ–OROZCO, C. & SUÁREZ-OROZCO, M. (2000). Children Of Inmigrants. Cambridge, MA: Harvard University Press.
TRUEBA, H. T. (2001). “Multiple ethnic, racial, and cultural identities in action: from marginality to a new cultural capital in modern society”. Journal of Latinos and Education, 1, 7–28.
ZAPATA–BARRERO, R. (2001). Ciudadanía, democracia y pluralismo cultural: hacia un nuevo contrato social. Barcelona: Anthropos.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2015 Temas de Educación