Infantile slavery. Another history of the «conquest» of originary peoples. A reading starting with the testimony of Hernando de Satillán
PDF (Español (España))

Keywords

Originary peoples
conquest
slavery
infantile
work
displaced children
infanticide

How to Cite

Zúñiga Fuentes, E. (2014). Infantile slavery. Another history of the «conquest» of originary peoples. A reading starting with the testimony of Hernando de Satillán. Temas De Educación, 20(1), 107–122. https://doi.org/10.15443/tde530

Abstract

The context and intensity of the violence of the conquest is approached in the life of Indian boy and girls, whose immense intensity led mothers to infanticide. The documentary sources demonstrate the damage of the Indian workers of the originary communities
in Chile between 1557 to 1561. It is shown that the boys and girls between 7 to 14 years old and sometimes less, were enslaved in mining, agriculture, cattle, personal services to
the «master» and others. Besides, it is shown that forced work displaced the young children, taking them away from their families and breaking their way of community life.

https://doi.org/10.15443/tde530
PDF (Español (España))

References

CORTÉS, H. (2004). “Relación de las visitas y tasas que el señor Fernando de Santillán Oydor de su Majestad hizo en la cibdad de Santiago Provincias de Chile de los repartimientos de indios de sus términos y de la cibdad de La Serena. 1558”. En: Cortés, H., Cerda, P. & Cortés, G. Pueblos Originarios del Norte Florido de Chile. Coquimbo: Huancara Estudio Histórico/ FONDART, 213–241.

JARA, Á. & PINTO, S. (1982). Fuentes para la historia del trabajo en el reino de Chile. Legislación, 1546–1810. Tomo I. Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello.

LABARCA, A. (1939). Historia de la enseñanza en Chile. Santiago de Chile: Universitaria.

ZÚÑIGA, E. (1976). Visión etnohistórica de los mapuches. Estudio basado en fuentes documentales españolas de los siglos XVI y XVII. Tesis para optar al grado de Licenciado en Antropología, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Concepción, Concepción, Chile.

ZÚÑIGA, E. (1989). “Primera mirada a la vivienda mapuche, ¿qué observaron los conquistadores del siglo XVI?”. Arquitecturas del Sur, 13, 8–10.

ZÚÑIGA, E. (1990). “Reflexión sobre educación multicultural”. En: Actas del Seminario de educación intercultural. Iquique: Universidad de Tarapacá y Taller de Estudios Regionales [TER], 156–160.

ZÚÑIGA, E. (2007). “Los indios en los relatos históricos del pasado de la Nación. 160 años de textos escolares de historia de Chile (1845–2005)”. En: Actas del Primer Seminario Internacional de Textos Escolares. Santiago de Chile: MINEDUC/ UNESCO, 176–182.

ZÚÑIGA, E. (2013). Los pueblos originarios en los relatos educativos de la nación. El aporte indígena a la economía colonial, confrontando los textos escolares de historia de Chile (1845–2012), con el testimonio de Hernando de Santillán (1557-1561).

Tesis para optar al grado de Doctor en Estudios Americanos, Mención Pensamiento y cultura, Facultad de Humanidades, Universidad de Santiago de Chile.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2015 Temas de Educación

Downloads

Download data is not yet available.