The curriculum from socioconstructivist perspective: challenges and possibilities

Supplementary Files

PDF (Español (España))

Keywords

Socioconstructivism
new ecology of learning
actors of the curriculum
educational change
personalization of teaching

How to Cite

Díaz–Barriga Arceo, F. (2023). The curriculum from socioconstructivist perspective: challenges and possibilities. Temas De Educación, 24(2). https://doi.org/10.15443/tde1782

Abstract

The curriculum continues to be the focus in the processes that happen in the educational institutions. It is about not only the prescription of contents and ways of teaching;
but also a political arena where content and processes are defined, debated and disputed where the identity of the subject of education is prefigured and the future of
society itself is envisioned. It is a realm characterized by polysemy and its constant transformation as by the state of internationalization of the politics and models in the
era of globalism. In this article, we discuss one of these perspectives: the socioconstructivist approach, which has had great influence from the nineties on in the Mexican
context and several other Spanish-speaking countries.

We analyze its evolution and postulates, the challenges it faces in the practice, the role of the actors of the curriculum, and the tensions present in the frame of ambitious curricular reforms, which have pretended its implementation.

https://doi.org/10.15443/tde1782

References

Attwell, G. (2007). Personal Learning Environments–the Future of eLearning? E–Learning Papers, 2(1), 1–8. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/ download ?doi=10.1.1.97.3011&rep=rep1&type=pdf

Baquero, R. (2006). Sujetos y aprendizaje. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación/Organización de los Estados Americanos. Recuperado de http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL005218.pdf

Barrón, M.–C. & Díaz Barriga, F. (2016). Curriculum Management and the Role of Curriculum Actors. TCI: Transnational Curriculum Inquiry, 13(2), 13–33. Recuperado de https://ojs.library.ubc.ca/index.php/tci/article/view/188285

Brown, J., Collins, A. & Duguid, P. (1989). Situated Cognition and the Culture of Learning. Educational Researcher, 18(1), 32–42.

Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.

Coll, C. (2001). Constructivismo y educación escolar: la concepción constructivista de la enseñanza y el aprendizaje. En C. Coll, J. Palacios & A. Marchesi (Comps.), Desarrollo psicológico y educación. Volumen II: Psicología de la Educación Escolar (pp. 157–186). Madrid: Alianza.

Coll, C. (2013). El currículo escolar en el marco de la nueva ecología del aprendizaje. Aula, (219), 31–36.

Coll, C. (2016). Personalización del aprendizaje escolar. México, DF: Fundación SM.

Daniels, H. (2003). Vygotsky y la pedagogía. Barcelona: Paidós.

Darling–Hammond, L., Ancess, J., & Falk, B. (1995). Authentic Assessment in Action: Studies of Schools and Students at Work. New York, NY: Teachers College Press.

Del Cueto, J.–D. (2015). Dos nociones para un enfoque no escisionista de las emociones y la afectividad: situación social del desarrollo y vivencia en Vigotsky. Perspectivas en Psicología: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 12(1), 29–35.

Denyer, M., Furnémont, J., Poulain, R. & Vanloubbeeck, G. (2007). Las competencias en la educación: un balance. México, DF: Fondo de Cultura Económica.

Derry, S., Levin, J., & Schauble, L. (1995). Stimulating Statistical Thinking Through Situated Simulations. Teaching of Psychology, 22(1), 51–57.

Dewey, J. (2000). Experiencia y educación. Buenos Aires: Losada.

Díaz–Barriga, F. (2006). Enseñanza situada: vínculo entre la escuela y la vida. México, DF: Mc Graw Hill.

Díaz–Barriga, F. (2010). Los profesores ante las innovaciones curriculares. RIES: Revista Iberoamericana de Educación Superior, 1(1), 37–57. Recuperado de http://www.scielo. org.mx/pdf/ries/v1n1/v1n1a4.pd

Díaz–Barriga, F. & Barrón, C. (2014). Curricular Changes in Higher Education in Mexico (2002–2012). Journal of Curriculum and Teaching, 3(2), 58–68. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1157756.pdf

Díaz–Barriga, F., López, E. & Vázquez, V.–I. (2018). Exploración de los fondos de identidad en estudiantes de posgrado a través de una adaptación de la multimetodología autobiográfica extendida (MAE). PTCEDH: Papeles de Trabajo sobre Cultura, Educación y Desarrollo Humano, 14(1), 1–2. Recuperado de http://psicologia.udg.edu/PTCEDH/admin/publicacions/11.pdf

Esteban–Guitart, M. (2016). Funds of Identity: Connecting Meaningful Learning Experiences in and out of School. New York, NY: Cambridge University Press.

Fullan, M. (2001). The New Meaning of Educational Change. New York, NY: Teachers College Press.

García–Garduño, J.M. (2011). Acculturation, Hybridity, Cosmopolitanism in Ibero–American curriculum studies. En W. Pinar (Ed.), Curriculum Studies in Mexico: Intellectual Histories, Present Circumstances (pp. 137–163). New York, NY: Palgrave McMillan.

Giurgiu, L. & Bârsan, G. (2008). The Prosumer: Core and Consequence of the Web 2.0 Era. Revista de Informatica Sociala, 5(9), 53–59. Recuperado de http://www.ris.uvt.ro/wp-content/uploads/2009/01/giurgiubirsan.pdf

Hernández, G. (1998). Paradigmas en Psicología de la Educación. México, DF: Paidós.

Jacoby, B. (1996). Service–Learning in Higher Education. San Francisco, CA: JosseyBass.

Jonnaert, Ph. (2002). Competencias y socioconstructivismo. Nuevas referencias para los programas de estudios. Recuperado de https://www.academia.edu/8854861/ Competencias_y_socioconstructivismo_Nuevas_referencias_para_los_programas_de_estudios_1

Kumar, A. (2011). Curriculum Studies in Mexico: An Overview. En W. Pinar (Ed.), Curriculum Studies in Mexico. Intellectual Histories, Present Circumstances (pp. 29–48). New York, NY: Palgrave McMillan.

Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge: Cambridge University Press.

Loveless, A. & Williamson, B. (2017). Nuevas identidades de aprendizaje en la era digital. Madrid: Narcea.

Monereo, C. & Pozo, J.I. (2008). El alumno en entornos virtuales: condiciones, perfiles y competencias. En C. Coll & C. Monereo (Eds.), Psicología de la educación virtual (pp. 110–131). Madrid: Morata.

Palacios, J.C., Reynaga, P., & Colunga, C. (2018). Monismo, dualismo mente–cuerpo y perezhivanie. Caleidoscopio, (38), 81–89. Recuperado de https://revistas.uaa.mx/ index.php/caleidoscopio/article/view/915/883

Perrenoud, Ph. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó

Pinar, W. (Ed.). (2003). International Handbook of Curriculum Research. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Posner, G. (2004). Analyzing the Curriculum. New York, NY: McGraw–Hill.

Romero, C. (2008). El cambio educativo: entre la inseguridad y la comunidad. Entrevista a Andy Hargreaves. Propuesta Educativa, (27), junio, 63–69. Recuperado de http://propuestaeducativa.flacso.org.ar/archivos/entrevistas/27.pdf

Vygotsky, L. (1986). Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: La Pléyade.

Vygotsky, L. (1988). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. México, DF: Grijalbo.

Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica: Aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Paidós.

Yanitsky, A., Van der Veer, R., Aguilar, E., & García, L. N. (2016). Vygotski revisitado: una historia crítica de su contexto y legado. Buenos Aires: Miño y Dávila

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Frida Díaz–Barriga Arceo

Downloads

Download data is not yet available.