Creatividad, Innovación y Centros de Educación Superior: Desafíos para proveer de profesionales en el siglo XXI

Contenido principal del artículo

Alejandro Álvarez Marín
Mauricio Castillo Vergara
Mauricio Alfaro Castillo

Resumen

La siguiente investigación de reflexión teórica, muestra las implicancias existentes entre creatividad e innovación. Así mismo, explica el tratamiento entregado en estos aspectos en los Centros de Educación Superior. Además, se analizó la relación entre estos dos elementos con las necesidades de las empresas del siglo XXI.


Finalmente se individualizaron cuatro instrumentos de medición de la creatividad. Se concluye con respecto a la relación entre creatividad, innovación y Centros de Educación Superior, que se deben cambiar los paradigmas del proceso educativo para poder así aumentar el potencial creativo de los estudiantes. En cuanto a la relación de estos dos aspectos con las empresas del siglo XXI, se concluye su vital importancia, para potenciar su proceso innovador, si éstas logran internalizar de forma sustentable el proceso creativo dentro de su cadena de valor, para afrontar así los nuevos desafíos en un entorno dinámico de alta exigencia.


 

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Detalles del artículo

Cómo citar
Álvarez Marín, A., Castillo Vergara, M., & Alfaro Castillo, M. (2014). Creatividad, Innovación y Centros de Educación Superior: Desafíos para proveer de profesionales en el siglo XXI. Revista Universitaria Ruta, 16(1), 59–65. https://doi.org/10.15443/RUTA2023639
Sección
Artículos

Citas

Artola, T., Barraca, J., Mosteiro, P., Ancillo, I.,

Poveda, B. & Sanchez N. (2012). PIC-A: Prueba de

imaginación creativa para adultos. TEA, Madrid.

Bittner, J. V., & Heidemeier, H. (2013). Competitive

mindsets, creativity, and the role of regulatory focus.

Thinking Skills and Creativity, 9(0), 59-68. doi:

http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.2013.03.003

Brattström, A., Löfsten, H., & Richtnér, A. (2012).

Creativity, trust and systematic processes in product

development. Research Policy, 41(4), 743-755. doi:

http://dx.doi.org/10.1016/j.respol.2011.12.003

Brennan, A., & Dooley, L. (2005). Networked

creativity: a structured management framework for

stimulating innovation. Technovation, 25(12), 1388-1399.

doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.technovation.2004.08.001

Bustamante, S., Perez, I., & Maldonado, M. (2007).

Educación, ciencia, tecnología e innovación: formación

para un nuevo ordenamiento social. EDUCERE,

Investigación Arbitrada, 11(38), 511-518.

Corbalan, F., Martínez, F., Donolo D., Alonso C.,

Tejerina, M., & Limiñana, M. (2003). CREA, Inteligencia

Creativa, Una medida cognitiva de la creatividad. TEA,

Madrid.

Davis, B. M. (2010). Creativity & Innovation in

Business 2010 Teaching the Application of Design

Thinking to Business. Procedia - Social and Behavioral

Sciences, 2(4), 6532-6538. doi:

http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.04.062

De la Torre, S. (1991). TAEC Test de abreacción para

evaluar la creatividad. Editorial Escuela Española,

Madrid.

Dewett, T., & Gruys, M. L. (2007). Advancing the case

for creativity through graduate business education.

Thinking Skills and Creativity, 2(2), 85-95. doi:

http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.2007.04.001

Fink, A., Grabner, R. H., Gebauer, D., Reishofer, G.,

Koschutnig, K., & Ebner, F. (2010). Enhancing creativity

by means of cognitive stimulation: Evidence from an fMRI

study. NeuroImage, 52(4), 1687-1695. doi:

http://dx.doi.org/10.1016/j.neuroimage.2010.05.072

Friedmann, R (2004). Gestión y organización de

empresas en el siglo XXI. La aventura postmoderna. RIL

Editores, Santiago, Chile, 40-44

Gielnik, M. M., Frese, M., Graf, J. M., & Kampschulte,

A. (2012). Creativity in the opportunity identification

process and the moderating effect of diversity of

information. Journal of Business Venturing, 27(5), 559-

doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusvent.2011.10.003

Goncalo, J. A., & Duguid, M. M. (2012). Follow the

crowd in a new direction: When conformity pressure

facilitates group creativity (and when it does not).

Organizational Behavior and Human Decision Processes,

(1), 14-23.

http://dx.doi.org/10.1016/j.obhdp.2011.12.004

Hoegl, M., & Parboteeah, K. P. (2007). Creativity in

innovative projects: How teamwork matters. Journal of

Engineering and Technology Management, 24(1–2), 148-166.

doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.jengtecman.2007.01.008

Hsiao, S.-W., & Chou, J.-R. (2004). A creativity-based

design process for innovative product design. International

Journal of Industrial Ergonomics, 34(5), 421-443. doi:

http://dx.doi.org/10.1016/j.ergon.2004.05.005

Klimenko, O (2008). La creatividad como un desafío para

la educación del siglo XXI. Teoría de la Educación, 11 (2),

-210.

Lassig, C. J. (2013). Approaches to creativity: How

adolescents engage in the creative process. Thinking Skills

and Creativity, 10(0), 3-12. doi:

http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.2013.05.002

Lau, S., & Cheung, P. C. (2010). Creativity assessment:

Comparability of the electronic and paper-and-pencil versions

of the Wallach–Kogan Creativity Tests. Thinking Skills and

Creativity, 5(3), 101-107. doi:

http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.2010.09.004

Lupu, E. (2012). Physical Activities as a Manner of Lifelong

Developing Creativity. Procedia - Social and Behavioral

Sciences, 46(0), 1893-1898. doi:

http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.398

MacKay, B., & McKiernan, P. (2010). Creativity and

dysfunction in strategic processes: The case of scenario

planning. Futures, 42(4), 271-281. doi:

http://dx.doi.org/10.1016/j.futures.2009.11.013

Miron-Spektor, E., Gino, F., & Argote, L. (2011).

Paradoxical frames and creative sparks: Enhancing individual

creativity through conflict and integration. Organizational

Behavior and Human Decision Processes, 116(2), 229-240.

doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.obhdp.2011.03.006

Nelson, J., Buisine, S., & Aoussat, A. (2013). Anticipating

the use of future things: Towards a framework for prospective

use analysis in innovation design projects. Applied

Ergonomics, 44(6), 948-956. doi:

http://dx.doi.org/10.1016/j.apergo.2013.01.002

Nguyen, L., & Shanks, G. (2009). A framework for

understanding creativity in requirements engineering.

Information and Software Technology, 51(3), 655-662. doi:

http://dx.doi.org/10.1016/j.infsof.2008.09.002

Saltofte, M. (2013). Challenging institutional conventions

and forming a voice through creativity. Thinking Skills and

Creativity, 10(0), 143-151. doi:

http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.2013.07.007

Tahirsylaj, A. S. (2012). Stimulating creativity and

innovation through Intelligent Fast Failure. Thinking Skills and

Creativity, 7(3), 265-270. doi:

http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.2012.05.005

Tekin, M., & Taşğin, Ö. (2009). Analysis of the creativity

level of the gifted students. Procedia - Social and Behavioral

Sciences, 1(1), 1088-1092.

Torrance, E. (1990). Norms and technical manual.

The Torrance Test of Creative Thinking. Scholastic

Testing Service, Bensenville.

Udwadia, F. (1990). Creativity and Innovation in

Organizations: Two models and managerial implications.

Technological Forecasting and Social Change, 38(0), 65-

Wu, H.-Y., Wu, H.-S., Chen, I. S., & Chen, H.-C.

(2014). Exploring the critical influential factors of creativity

for college students: A multiple criteria decision-making

approach. Thinking Skills and Creativity, 11(0), 1-21. doi:

http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.2013.09.004

Yeh, Y.-c., Yeh, Y.-l., & Chen, Y.-H. (2012). From

knowledge sharing to knowledge creation: A blended

knowledge-management model for improving university

students’ creativity. Thinking Skills and Creativity, 7(3),

-257. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.2012.05.004

Yusuf, S. (2009). From creativity to innovation.

Technology in Society, 31(1), 1-8. doi:

http://dx.doi.org/10.1016/j.techsoc.2008.10.007ile.