The Learning of participation: the individuality and the collective as dualities of the formal educational system in two high schools in Chile
PDF (Español (España))

Keywords

Young ones
learning
participation
formal education

How to Cite

Aparicio Molina, C. (2016). The Learning of participation: the individuality and the collective as dualities of the formal educational system in two high schools in Chile. Temas De Educación, 22(2), 207. https://doi.org/10.15443/tde807

Abstract

The participation of the students in their educational centers is considered from the pers­pective of active education as a means and goal of the learning of participation and at the same time the core of citizenship formation. However, this topic is also found as one of the main points of disagreement between youngsters and adults, especially because of the differences in the levels of participation reached in and out of school. In this sense, the present research —developed with mixed methodology— approaches key aspects about what the school institution offers in connection with the participation and the perspecti­ve that the young ones have developed in the Chilean education. The results of this dialog reveal differences that may be an interesting transformational school potential in times of change of the educational system.

https://doi.org/10.15443/tde807
PDF (Español (España))

References

Agencia Internacional para la Evaluación del Rendimiento Educativo. (2009). Estudio Internacional de Educación Cívica y Ciudadana. Ámsterdam: Agencia Internacional para la Evaluación del Rendimiento Educativo.

Álvarez, K., Gallego, P. & Gandara, F. (2011). Nosotros, los indignados. Las voces comprometidas del #15–M. Barcelona: Destino.

Bellei, C., Contreras, D. & Valenzuela, J. (eds.). (2010). Ecos de la revolución pingüina.

Avances, debates y silencios de la reforma educacional. Santiago de Chile: Pehuén.

Camps, V. (ed.). (2010). Democracia sin ciudadanos: la construcción de la ciudadanía en las democracias liberales. Madrid: Trotta.

Checkoway, B. & Gutiérrez, L. (eds.). (2009). Teoría y práctica de la participación juvenil y el cambio comunitario. Barcelona: Graó.

Cogan, J. & Derricott, R. (2000). Citizenship for the 21st century. An international perspective of education. Wales: Kogan Page.

De Miguel, D. & Bretones, X. (2005). Confancia: Con voz. 6 años de trabajo sobre participación infantil en organizaciones juveniles. Madrid: Consejo de la Juventud de España.

Del Rincón, D., Latorre, A., Arnal, J. & Sans, A. (1995). Técnicas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Dykinson.

Dewey, J. (1995). Democracia y educación. Una introducción a la filosofía de la educación. Madrid: Morata.

Eurydice. Red Europea de Información sobre Educación. (2005). La educación para la ciudadanía en el contexto escolar europeo. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia/ Secretaria General de Educación.

Eurydice. Red Europea de Información sobre Educación. (2012). La educación para la ciudadanía en Europa. Bruselas: Agencia Ejecutiva en el ámbito Educativo, Audiovisual y Cultural P9 Eurydice y Apoyo Político.

Feito, R. & López, J. (2008). Construyendo escuelas democráticas. Barcelona: Hipatia.

Freinet, C. (1977). Nacimiento de una pedagogía popular. Historia de la escuela moderna. Barcelona: Laia.

Glaser, B. & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York: Aldine de Gruyter.

Gutmann, A. (2001). La educación democrática. Una teoría política de la educación. Barcelona: Paidós.

Hart, R. (1992). Children´s Participation from tokenism to citizenship. Florence: Unicef. International Child Development Centre. Recuperado de www.unicef-irc.org/Publications/pdf/childrens_participation.pdf.

Hartas, D. (2011). Young people’s participation: is disaffection another way of having a voice? Educational Psychology in Practice, 27(2), 103–115.

Habermas. J. (1999). La inclusión del otro. Barcelona: Paidós.

Instituto de la Juventud. (2009). Conclusiones: jóvenes, participación y cultura política. Madrid: Gobierno de España/Injuve.

Kahne, J. & Sporte, S. (2008). Developing Citizens: the impact of civic learning opportunities on student’s commitment to civic participation. American Educational Research Journal, 45(3), 738–766.

Le Gal, J. (2005). Los derechos del niño en la escuela. Una educación para la ciudadanía. Barcelona: Graó.

Marchioni, M. (1999). Comunidad, participación y desarrollo: teoría y metodología de la intervención comunitaria. Madrid: Editorial Popular.

Ministerio de Educación de Chile (2010). Estudio Internacional de Educación Cívica y Formación Ciudadana ICCS: 2009. Primer Informe Nacional de Resultados Chile. Santiago de Chile: Ministerio de Educación. Recuperado de http://www.agenciaeducacion.cl/wp-ontent/files_mf/primerinformeiccs2009.pdf.

Morin, E. (2011). La vía: para el futuro de la humanidad. Barcelona: Paidós.

Novella, A. (2005). La participación social de la infància a la ciutat. Estudi sobre l´experiència de l´Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat. (Tesis doctoral). Barcelona, Universitat de Barcelona, Departament de Teoria i Historia de l´educació.

Novella, A. (coord.). (2010). Ciutadania i participació: la mirada retrospectiva dels joves sobre les seves experiències de participació infantil. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Observatorio Chileno de Políticas Educativas. (2010). De actores secundarios a estudiantes protagonistas. Santiago de Chile: Quimantú.

Osses, S., Sánchez, I. & Ibáñez, F. (2006). Investigación cualitativa en educación. Hacia la generación de teoría a través del proceso analítico. Estudios Pedagógicos, 32(1), 119–133.

Paredes, J. (2013). Movilizarse tiene sentido: Análisis cultural en el estudio de movilizaciones sociales. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 13(2), 16–27. Recuperado de http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/ article/view/279.

Puig, J. (coord.). (2009). Aprendizaje Servicio (APS). Educación y compromiso cívico. Barcelona: Graó.

Puig, J., Martín, X., Escardíbul, S. & Novella, A. (1997). Cómo fomentar la participaciónv en la escuela. Barcelona: Graó.

Save The Children. (2005). Estándares para la participación de la niñez. Londres: Printflow.

Simonsen, E. (2012). Mala educación. Historia de la revolución escolar. Santiago de Chile: Debate.

Shier, H. (2008). Retomando los caminos hacia la participación: aprendiendo de los niños, niñas y adolescentes trabajadores del café de Nicaragua. Medio Ambiente y Urbanización, 69(1), 67–82. Recuperado de http://www.cesesma.org/ documentos/Shier-Retomando-los-caminos.pdf.

Touraine, A. (2005). Un nuevo paradigma para comprender el mundo de hoy. Barcelona: Paidós.

Trilla, J. & Novella, A. (2001). Educación y participación social de la infancia. Revista Iberoaméricana de Educación, (26), 137–164.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Temas de Educación

Downloads

Download data is not yet available.