Conflict: a study about school life in Primary education
PDF (Español (España))

Keywords

School conflict
school coexistence
Primary Education
disruption

How to Cite

Córdoba Alcaide, F., Del Rey Alamillo, R., & Ortega Ruíz, R. (2016). Conflict: a study about school life in Primary education. Temas De Educación, 22(2), 189. https://doi.org/10.15443/tde806

Abstract

This work pretends to describe the conflictive problems in the Primary Education Centers, starting with the valorization of the students and establishing whether there are differences between boys and girls. The participants are 1265 students (age M=11.11; DT=0.75), this sample is representative of the Andalusian population in Spain. The methodology employed has been analytical, by means of surveys and transversal design. Five negative dimensions of the Scale of School Behavior (SSB): victimization, disruption, aggression, indiscipline, teacher indolence were analyzed. The results show that disruption is one of the main sources of conflict and the existence of differences in the valorization of the difficulties between boys and girls analyzed, being the boys the ones that score higher in general although not in all the dimensions. In the discussion and conclusions the impact of the difficulties analyzed as well as the differences between boys and girls are dealt with. It ends up with a series of educational implications around the acting proposals in connections with the difficulties detected.

https://doi.org/10.15443/tde806
PDF (Español (España))

References

Álvarez–García, D., Dobarro, A., Rodríguez, C., Núñez, J–C. & Álvarez, L. (2013). El consenso de normas de aula y su relación con bajos niveles de violencia escolar. Infancia y Aprendizaje, 36(2), 199–217.

Arum, R. (2003). Judging School Discipline: The Crisis of Moral Authority. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Aznar, I., Cáceres, M. P. & Hinojo, F. J. (2007). Estudio de la violencia y conflictividad escolar en las aulas de Educación Primaria a través de un cuestionario de clima de clase. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5(1), 164–177.

Bear, G. G., Gaskins, C., Blank, J. & Chen, F. F. (2011). Delaware School Climate Survey–Student: Its factor structure, concurrent validity, and reliability. Journal of School Psychology, 49(2), 157–174, doi: 10.1016/j.jsp.2011.01.001.

Ceballos, E. M., Correa, N., Correa, A. D., Rodríguez, J. A., Rodríguez, B. & Vega, A. (2012). La voz del alumnado en el conflicto escolar. Revista de Educación, (359), 554–579. doi: 10-4438/1988-592X-RE-2010-359-107.

Cohen, J. (1977). Statistical power analysis for behavioral sciences (revised ed.). New York: Academic Press

Consejo Escolar de Andalucía. (2009). Informe sobre el estado y situación del Sistema Educativo en Andalucía 2005/06 2006/07. Sevilla: Consejería de Educación.

Contandriopoulos, A. P., Champagne, F., Potvin, L., Denis, J. L. & Boyle, P. (1991). Preparar un proyecto de investigación. Barcelona: SG Editores.

Córdoba, F., Del Rey, R., Casas, J. & Ortega, R. (2016). Valoración del alumnado de Primaria sobre convivencia escolar: El valor de la red de iguales. Psicoperspectivas 15(2), 78–89. doi: 10.5027/PSICOPERSPECTIVAS-VOL15-ISSUE2-FULLTEXT-760.

Defensor del Menor. (2006). Convivencia, conflictos y educación en los centros escolares de la comunidad de Madrid. Madrid: Publicaciones del Defensor del Menor de la Comunidad de Madrid.

Defensor del Pueblo. (2000). Violencia escolar: el maltrato entre iguales en la Educación Secundaria Obligatoria. Madrid: Defensor del Pueblo.

Defensor del Pueblo (2007). Violencia escolar: el maltrato entre iguales en la Educación Secundaria Obligatoria 1999–2006. Madrid: Defensor del pueblo.

Del Rey, R., Casas, J. A. & Ortega, R. (En revisión). Development and validation of school coexistence scale.

Díaz–Aguado, M. J., Martínez, R. & Martín, J. (2010). Estudio estatal sobre la convivencia escolar en la Rducación Secundaria Obligatoria. Madrid: MEC.

Etxebarría, I., Apodaca, P., Eceiza, A., Fuentes, M. J. & Ortiz, M. J. (2003). Diferencias de género en emociones y en conducta social en la edad escolar. Infancia y Aprendizaje, 26(2), 147–161.

Garaigordobil, M. & Oñederra, J. A. (2009). Acoso y violencia escolar en la comunidad autónoma del País Vasco. Psicothema, 21(1), 83–89.

Gavotto, O. (2015). Actuaciones disruptivas en educación secundaria: un análisis para mejorar la convivencia escolar. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 5(10). Recuperado de http://www.ride.org.mx/ index. php/RIDE/article/view/108/478.

Gottfredson, G., Gottfredson, D., Ann, A. & Gottfredson, N. (2005). School climate predictors of school disorder: results from a national study of delinquency prevention in schools. Journal of Research in Crime and Delinquency, 42(4), 412–444. doi: 10.1177/0022427804271931.

Herrera, L. & Bravo, I. (2012). Predictive value of social skills in living together at primary school. Analysis in a cultural diversity context. Journal of New Approaches in Educational Research, 1(1), 15–24, doi: 10.7821/naer.1.1.13-21

Kartal, H. & Bilgin, A. (2009). Bullying and School Climate from theAspects of the Students and Teachers. Eurasian Journal of Educational Research, (36), 209–226.

Martorell, C., González, R., Rasal, P. & Estellés, R. (2009). Convivencia e inteligencia emocional en niños en edad escolar. European Journal of Education and Psychology, 2(1), 69–78.

McIntosh, K., MacKay, L. D., Andreou, T., Brown, J. A., Mathews, S., Gietz, C. & Bennett, J. L. (2011). Response to Intervention in Canada: Definitions, the Evidence Base, and Future Directions. Canadian Journal of School Psychology, 26(1), 18–43. doi:10.1177/0829573511400857.

Modecki, K. L., Minchin, J., Harbaugh, A. G., Guerra, N. G. & Runions, K. C. (2014). Bullying prevalence across contexts: a meta–analysis measuring cyber and traditional bullying. Journal of Adolescent Health, 55(5), 602–611. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.jadohealth.2014.06.007.

Nail, O., Gajardo, J. & Muñoz, M. (2012). La técnica de análisis de incidentes críticos: una herramienta para la reflexión sobre prácticas docentes en convivencia escolar. Psicoperspectivas, 11(2), 56–76.

Nansel, T. R., Overpeck, M., Pilla, R. S., Ruan, W. J., Simons–Morton, B. & Scheidt, P. (2001). Bullying behaviors among US youth: Prevalence and association with psychosocial adjustment. Journal of the American Medical Association, 285(16), 2094–2100.

Ochoa, A. & Diez–Martínez, E. (2013). El reglamento escolar como eje de análisis de la convivencia en la escuela. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 21(81), 667–684.

Ortega, R., Del Rey, R. & Sánchez, V. (2012). Nuevas dimensiones de la convivencia escolar y juvenil. Ciberconducta y relaciones en la Red: Ciberconvivencia. Madrid: Observatorio Estatal de la Convivencia Escolar.

Ortega, R. & Mora–Merchán, J. A. (1999). Spain. En P. K. Smith, Y. Morita, J. Jurgen–Tas, D. Olweus, R. Catalano & P. Slee (eds.). The Nature of School Bullying: A cross–national Perspective. (pp. 157–173). London: Routledge.

Ramírez, S. & Justicia, F. (2006). El maltrato entre escolares y otras conductas–problema para la convivencia. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4(9), 265–289.

Rodríguez, P. L., García, E., Sánchez, C., López, P. A. & Martínez, A. (2011). Análisis

de la convivencia escolar en aulas de Educación Primaria. Revista Iberoamericana de Educación, 55(3), Recuperado de https:// dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3688205.

Rosenthal, R. (1994). Parametric Measures of Effect Size. En H. M. Cooper & L. V. Hedges (eds.). The Handbook of Research Synthesis. (pp. 232–244). New York: Russell Sage Foundation.

Romera, E. M., Córdoba, F. & Ortega, R. (2016). Indisciplina y disruptividad: hacia una convivencia democrática y positiva. En: F. Córdoba, R. Ortega & Ó. Nail (eds.). Gestión de la convivencia y afrontamiento de la conflictividad escolar y el bullying. (pp. 69–82). Santiago de Chile: RiL Editores.

Ruiz, R., Riuró, M. & Tesouro, M. (2015). Estudio del bullying en el ciclo superior de Primaria. Educación XXI, 18(1), 345–368. doi: 10.5944/educXX1.18.1.12384.

Sánchez, C. & Cerezo, F. (2010). Variables personales y sociales relacionadas con la dinámica bullying en escolares de Educación Primaria. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(3), 1015–1032.

Santos, J. (2003). Diseño de encuestas para estudios de mercado: técnicas de muestreo y análisis multivariante. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.

Sindic De Greuges de la Comunitat Valenciana. (2007). Un estudio epidemiológico del acoso escolar en centros de Educación Primaria y Secundaria de la Comunidad Autónoma de Valencia. Valencia: Publicaciones del Sindic de Greuges.

Spilt, J. L., Koomen, H. M. & Jak, S. (2012). Are boys better off with male and girls with female teachers? A multilevel investigation of measurement invariance and gender match in teacher–student relationship quality. Journal of School Psychology, 50(3), 363–378. doi: 10.1016/j.jsp.2011.12.002

Ttofi, M. M., & Farrington, D. P. (2011). Effectiveness of school–based programs to reduce bullying: a systematic and meta–analytic review. Journal of Experimental Criminology, 7(1), 27–56. doi: 10.1007/s11292-010-9109-1.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Temas de Educación

Downloads

Download data is not yet available.