Problems and limitations of using standardized tests for educational evaluation in Mexico.
PDF (Español (España))

Keywords

Quality of education
assessment
measurement
standardized tests
certification

How to Cite

Vázquez Olivera, M. G. (2016). Problems and limitations of using standardized tests for educational evaluation in Mexico. Temas De Educación, 22(1), 97. https://doi.org/10.15443/tde739

Abstract

In order to provide elements to the discussion about the role of standardized tests in the improvement of education, it presents a quick review of the arguments that have sustained quality–assessment–measurement articulation and the determination to use standardized tests as privileged tools of educational evaluation. From an account of the widespread use of standardized tests in Mexico, we recover some arguments about the limitations they present for their intrinsic characteristics and the problems arising from the use that is made of the results obtained through them. The reflection that emerges from this review suggests that the standardized tests, more than contributing to the improvement of the educational process, have been shaped as instruments of control, hierarchy and exclusion mechanisms, introduced in Mexico with the educational reforms carried out in recent decades.

 

https://doi.org/10.15443/tde739
PDF (Español (España))

References

Banco Mundial. (1996). Prioridades y estrategias para la educación. Examen del Banco

Mundial. Washington D. C: Banco Mundial.

Cámara de Diputados del Honorable Congreso de la Unión. (2013). Ley General del

Servicio Profesional Docente. Recuperado de http://www.diputados.gob.mx/

LeyesBiblio/pdf/LGSPD.pdf.

Coll, T. (2011). Certificación, estandarización y norma: el trinomio del fraude en el

país de la educación subrogada. En: Navarro, C. (coord.). El secuestro de la

educación. El sexenio educativo de Elba Esther Gordillo y Felipe Calderón. (pp.

–148). México D. F: Nuestro Tiempo/La Jornada Ediciones/Universidad

Pedagógica Nacional.

Dale, R. (2007). Los efectos de la globalización en la política nacional: un análisis de los

mecanismos. En: Bonal, X., Tarabini–Castellani, A. & Verger, A. (comps.).

Globalización y educación. Textos fundamentales. (pp. 87–114). Buenos Aires:

Miño y Dávila.

Díaz Barriga, Á. (2009). La era de la evaluación en la educación mexicana. Gestación de

su sistema burocrático de control bajo la bandera de la calidad. En: Bertussi,

T. Anuario Educativo Mexicano. Una visión retrospectiva. (pp. 31–76). México

D. F.: Universidad Pedagógica Nacional/Miguel Ángel Porrúa.

Díaz Barriga, Á. (2014). Construcción de programas de estudio en la perspectiva del

enfoque de desarrollo de competencias. Perfiles Educativos, 36(143), 142-162.

Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13229888009.

Friedman, M. (1966). Capitalismo y libertad. Madrid: Rialph.

Hernández, L. (2016, 5 de enero). Evaluar la educación. La Jornada. Recuperado de

http://www.jornada.unam.mx/2016/01/05/opinion/015a1pol.

Heyneman, S. P. (2007). Historia y problemas de la creación de una política educativa en el Banco Mundial 1960–2000. En: Bonal, X., Tarabini–Castellani, A.

& Verger, A. (comps.). Globalización y educación. Textos fundamentales. (pp.

–203). Buenos Aires: Miño y Dávila.

Lerner, B. (2009). Banco Mundial. Modelo de desarrollo y propuesta educativa (1980–

. México: UNAM/IIS/Bonilla Artigas Editores.

Malee, R. & Maldonado–Maldonado, A. (coords.). (2014). Organismos internacionales

y políticas en educación superior. ¿Pensando globalmente, actuando localmente?

México D. F.: ANUIES/Cinvestav/IISUE.

Martínez, F. & Blanco, E. (2010). La evaluación educativa en México: experiencias, avances y desafíos. En: Arnaut, A. & Giorguli, S. (coords.). Los grandes problemas

de México. Tomo VII: Educación. (pp. 89–124). México D. F.: El Colegio de

México.

Mundy, K. (2007). El multilaterismo educativo y el (des)orden mundial. En: Bonal, X.,

Tarabini–Castellani, A. & Verger, A. (comps.). Globalización y educación. Textos fundamentales. (pp. 117–161). Buenos Aires: Miño y Dávila.

Navarro, C. (2011). La alianza por la calidad de la educación. En: Navarro, C. (coord.).

El secuestro de la educación. El sexenio educativo de Elba Esther Gordillo y Felipe

Calderón. (pp. 43–91). México D. F.: Nuestro Tiempo/La Jornada Ediciones/

Universidad Pedagógica Nacional.

Noriega, M. (2010). Sistema educativo mexicano y organismos internacionales: Banco

Mundial, Banco Interamericano de Desarrollo y Organización para la Cooperación y Desarrollo económico. En: Arnaut, A. & Giorguli, S. (coords.). Los

grandes problemas de México. Tomo VII: Educación. (pp. 659–684). México D.

F.: El Colegio de México.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2005). La definición y selección de competencias clave. Resumen ejecutivo. Recuperado de http://comclave.educarex.es/pluginfile.php/130/mod_resource/ content/3/DESECO.pdf.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2011). Establecimiento de

un marco para la evaluación e incentivos docentes: Consideraciones para México.

Recuperado de http://dx.doi.org/10.1787/ 9789264059986-es.

Popham, W. J. (1999). ¿Por qué las pruebas estandarizadas no miden la calidad educativa?

PREAL–Grade. Recuperado de http://www.oei.es/evaluacioneducativa/ pruebas_estandarizadas_no_miden_calidad_educativa_popham.pdf.

Rivera, L. (2016, 2 de enero). La evaluación docente, irremediablemente injusta.

La Jornada. Recuperado de http://www.jornada.unam.mx/2016/01/02/

opinion/012a1pol

Santiago, P., McGregor, I., Nusche, D., Ravela, P. & Toledo, D. (2014). Revisiones de la

OCDE sobre la evaluación en educación. Recuperado de http://publicaciones.

inee.edu.mx/buscadorPub/P1/C/231/P1C231.pdf.

Secretaría de Educación Pública. (2016). Estadísticas generales de evaluación de desempeño. Recuperado de http://www.gob.mx/sep/documentos/estadisticas-generales-de-evaluacion-al-desempeno?idiom=es.

Secretaría de Educación Pública–Sindicato Nacional de Trabajadores de la Educación.

(2008). Alianza por la Calidad de la Educación. México D. F.: Secretaría de

Educación Pública.

Vázquez, M. G. (20012). Reformas educativas y exclusión social. La reconfiguración neoliberal del espacio de la educación básica en América Latina: los casos de Chile

y México (Tesis de doctorado en Estudios Latinoamericanos). México, Universidad Nacional Autónoma de México.

Vázquez, M. G. (2015). La calidad de la educación. Reformas educativas y control social

en América Latina. Latinoamérica. Revista de Estudios Latinoamericanos, 60(1),

–124.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2016 Temas de Educación

Downloads

Download data is not yet available.