Abstract
The objective of this text is to show the way in which the indigenous identities and the State dynamics have crossed in the province of Misiones, especially in relation with the
school formation. For this purpose we employ a series of up to date statistical data concerning demographical matters, comparing them with some previous figures, to contextualize them. These data, and at the same time the complete document, will be understood in the light of different ethnographic field work instances that we developed in the province of Misiones which has been characterized by the cohabitation and long permanence of
nucleus of the guarani mbyá community which presents different levels of relationship with the State and its dynamics. In the framework of the already mentioned field work, several specific interviews were applied with referents, bilingual auxiliaries, teachers, boys
and girls. Here we will employ, especially resources developed in the years 2006 and 2008 in a nucleus located in the Municipio General San Martín, in the west center of the province, bounded with Paraguay
References
Allica, R. (2001). Caminos hacia la EIB. En: Loncon, E. & Hecht, A. C. (comps.). Educación Intercultural Bilingüe en América Latina y el Caribe: balances, desafíos y perspectivas. (pp. 319–329). Santiago de Chile: Fundación Equitas.
Amable, M. A. & Dohmann, K. (2003). La educación bilingüe de los guaraníes en Misiones: la experiencia de Fracrán y Perutí. Posadas: Instituto Superior Antonio Ruiz de Montoya/ Centro de Investigaciones Históricas Guillermo Furlong.
Arce, H., Benítez, A., Chamorro, E. & Duarte, M. (2007, julio). Rombopara ore ayvupy (Escribimos en nuestra lengua). Oralidad y escritura Mbyá Guaraní. Ponencia presentada en el VII Seminario de Lectura y Escritura en Sociedades Indígenas/ 16º Congresso de Leitura do Brasil (COLE), Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo, Brasil.
Enriz, N. (2010a). Un sueño blanco: reflexiones sobre la educación Mbyá–Guaraní en Argentina. Amazónica. Revista de Antropología, 2(1), 28–44.
Enriz, N. (2010b). Educación indígena en Misiones. Revista Digital de Políticas Lingüísticas, (2), 136–153.
Enriz, N. (2011a). Políticas públicas para familias indígenas en Misiones. Runa. Archivo para las Ciencias del Hombre, 32(1), 27–43.
Enriz, N. (2011b). Las fronteras de la Educación Intercultural Bilingüe. En: Loncon, E. & Hecht, A. C. (comps.). Educación Intercultural Bilingüe en América Latina y el Caribe: balances, desafíos y perspectivas. (pp. 352–361). Santiago de Chile:
Fundación Equitas.
Grumberg, G., Melia, B., Azevedo, M., Brand, A., Gorosito, A., Heck, et al. (2008). Guarani Retã 2008: Povos Guarani na Fronteira Argentina, Brasil e Paraguai. San Pablo: Centro de Trabalho Indigenista.
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos [INDEC]. (2012). Censo nacional de población, hogares y viviendas 2010: censo del Bicentenario: resultados definitivos. Buenos Aires: Instituto Nacional de Estadística y Censos.
Ministerio de Educación de la Nación (2007). Las escuelas que reciben alumnos indígenas. Un aporte a la Educación Intercultural Bilingüe. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación/ Dirección Nacional de Información y Evaluación de la Calidad Educativa.
Ministerio de Educación de la Nación (2012a). Atlas de pueblos indígenas. Mapa educativo
Nacional. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación/ Programa Nacional Mapa Educativo. [Consultado el 15 de mayo de 2014], <http://www.mapaeducativo.edu.ar/pueblos_indigenas>.
Ministerio de Educación de la Nación (2012b). Anuario Estadístico Educativo. Buenos
Aires: Ministerio de Educación de la Nación/ Dirección Nacional de Información y Evaluación de la Calidad Educativa. [Consultado el 15 de mayo de 2014], <http://portales.educacion.gov.ar/diniece/2014/05/24/anuarios-estadisticos>.
Nuñez, Y. (2012). Educación superior e interculturalidad en Misiones–Argentina. Textos & Debates, 1(21), 59–74.
Provincia de Misiones. Instituto Provincial de Estadísticas y Censos (2008). Encuesta complementaria de pueblos indígenas 2004/2005. [Consultado el 15 de mayo de 2014], <http://www.ipecmisiones.com/ w1/sites/default/files/ECPI-08.pdf>.
Ruiz, I. (1998). Apropiaciones y estrategias políticas: una interpretación sobre la dinámica de cambio musical en contexto ritual. Latin American Music Review/ Revista de Música Latinoamericana, 19(2), 186–202.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2016 Temas de Educación