Abstract
This article attempts to search the political and ideological reasons that justified, in its moment, and justify now the position of some sectors of the national politics its strong
opposition to recognize the education as a social right rather than a possession which is interchanged in the market. These reasons explain, among other things, the persistent defense of profit, selection and segregation as the basic components of the model of society
that we have in Chile and from which the education is a fundamental part. In virtue of the above the thesis that the human rights are political in their origin is defended, this
means that they originate first in politics and not so much in the right as in morals, which do not impede in any case that they may have a juridical correlate as well as ethical. Finally we attempt to demonstrate in the present text that the individual rights, to continue being such, must be translated into collective rights.
References
ATRIA, F. (2013a). Veinte años después. Neoliberalismo con rostro humano. Santiago de Chile: Catalonia.
ATRIA, F. (2013b). La Constitución tramposa. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
ATRIA, F. (2014). Derechos sociales y educación: un nuevo paradigma de lo público. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
ATRIA, F., LARRAÍN, G., BENAVENTE J. M., COUSO, J. & JOIGNANT, A. (2013). El otro modelo. Santiago de Chile: Random House.
BENEGAS, A. (1997). Socialismo de mercado. Ensayo sobre un paradigma posmoderno. Rosario: Ameghino Editora.
COUTINHO, C. (2011). “La era neoliberal y la hegemonía de la pequeña política”. En: Drago, C., Moulian, T. & Vidal, P. (comps.). Marx en el siglo XXI: la vigencia del(os) marxismo(s) para comprender y superar el capitalismo actual. Santiago de Chile: LOM Ediciones, 183–196.
CRISTI, R. & RUIZ–TAGLE, P. (2006). La República en Chile. Teoría y práctica del constitucionalismo republicano. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
DUSSEL, E. (2014). 16 tesis de economía política. México D. F.: Siglo Veintiuno Editores.
GALIANO, J. (1996). Derechos humanos: teoría, historia, vigencia y legislación. Santiago de Chile: LOM ediciones.
GARCÍA, C. (1988). La revolución mundial del capitalismo. Buenos Aires: El ateneo.
HOBBES, T. (2010). Leviatán. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
KLEIN, N. (2010). La doctrina del shock. Barcelona: Paidós.
LARRAÍN, J. (2005). ¿América Latina moderna? Globalización e identidad. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
LOCKE, J. (2011). Ensayo y carta sobre la tolerancia. Madrid: Alianza Editorial.
MAYOL, A. (2012). El derrumbe del modelo. La crisis de la economía de mercado en el Chile contemporáneo. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
MELLER, P. (2011). Universitarios, ¡el problema no es el lucro, es el mercado! Santiago de Chile: Uqbar Editores.
MIRES, F. (2001). El final de todas las guerras. Un estudio de filosofía política. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
MIRES, F. (2004). Introducción a la política. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
MIRES, F. (2005). El islamismo. La última guerra mundial. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
NOZICK, R. (2012). Anarquía, Estado y utopía. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
RAWLS, J. (2005). Teoría de la justicia. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
REPÚBLICA DE CHILE. (2011). Nueva constitución política de Chile. Santiago de Chile: Galas Ediciones.
SMITH, A. (2012). Investigación sobre la naturaleza y causas de la riqueza de las naciones. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
SOLIMANO, A. (2012). Capitalismo a la chilena. Y la prosperidad de las elites. Santiago de Chile: Catalonia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2014 Temas de Educación