Abstract
The proper characteristics of the contemporary society and the present upper education propose several demands and challenges to the formation in professional ethics. A great
part of these are related to the constitutive approach of the endeavor of the professions in the area of the common welfare, this element connects the needs of the formation on professional ethics with those proper of the citizenship formation.
The present article presents a reflection on this convergence starting with the association
between professional responsibility, civic ethics and Human Rights, it presents proposals for the strengthening of those processes inside the upper education considering in it the
proper characteristics of the working environment such as encircling cultural diversity, the higher flexibility of the working market and the lost of traditional civic virtues
References
ARENDT, H. (2008). De la historia a la acción. Buenos Aires: Paidós.
BAUTISTA, D. (2013). Ética para la Ciudadanía. México D. F.: Instituto Electoral del Estado de México [IEEM].
CHAUX, E., LLERAS, J. & VELÁSQUEZ, A. (2004). Competencias ciudadanas: de los estándares al aula. Una propuesta de integración a las áreas académicas. Bogotá: Ediciones Uniandes.
CONIL, J. & ARENAS–DOLZ, F. (2010). “Ética hermenéutica de las profesiones”. En: Correa, M. & Martínez, P. (eds.). La riqueza ética de las profesiones. Santiago de Chile: Ril Ediciones, 55–89.
CONSEJO NACIONAL DE EDUCACIÓN [CNED]. (2011). Evolución de la matrícula de Educación Superior 1994–2011. Documento de Trabajo. Santiago de Chile: CNED.
CORTINA, A. (2000). Ética mínima. Introducción a la filosofía práctica. Madrid: Tecnos.
DOMINGO, A. (2010). “Ética de las profesiones y formación universitaria: tres modelos de responsabilidad profesional”. En: Correa, M. & Martínez, P. (eds.). La riqueza ética de las profesiones. Santiago de Chile: Ril Ediciones, 91–110.
ESCÁMEZ, J. (1998). “Valores emergentes y los derechos humanos de tercera generación”. Revista Española de Pedagogía, 56(211), 437–456.
GARCÍA, C. & FLORES, J. (2011). “Los desafíos de la formación ciudadana y la cohesión social frente a la des–subjetivación del sistema. Hacia una interpretación del fenómeno social desde la subjetividad”. Estudios Pedagógicos, 37(2), 329–344.
GARCÍA, D. (coord.). (2008). Ética, profesión y ciudadanía. Una ética cívica para la vida en común. México D. F.: Porrúa.
INSTITUTO NACIONAL DE DERECHOS HUMANOS [INDH]. (2011). Actas Seminario Internacional Universidad y Derechos Humanos. Santiago de Chile: INDH.
MARTÍNEZ, E. (2010). “La ética profesional como proyecto personal y compromiso de ciudadano”. En: Correa, M. & Martínez, P. (eds.). La riqueza ética de las profesiones. Santiago de Chile: Ril Ediciones, 23–54.
PASMANIK, D., JADUE, F. & WINKLER, M. (2012). “Un acercamiento al ethos profesional en estudiantes de psicología al inicio del ciclo centrado en su formación profesional”. Acta Bioethica, 18(1), 111–120.
SALAS, R. (2003). Ética intercultural. Ensayos de una ética discursiva para contextos culturales conflictivos. (Re)lecturas del pensamiento latinoamericano. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Católica Silva Henríquez.
SALVAT, P. (2010). “De los derechos humanos, la cultura política pública y la promoción de una nueva gramática ciudadana”. En: Salas, R. (ed.). Éticas convergentes en la encrucijada de la posmodernidad. Temuco: Ediciones Universidad Católica del Maule–Universidad Católica Silva Henríquez, 315–332.
SIURANA, J. (2010) “Los principios de la bioética y el surgimiento de una bioética intercultural”. Veritas, 22, 121–157.
TOURIÑÁN, J. (2003). “Sociedad civil y educación de la conciencia moral”. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 15, 213–234.
WARNOCK, M. (2002). Guía ética para personas inteligentes. Madrid: Turner.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2015 Temas de Educación