The figure of the benefactor: the good as a pedagogical gesture
PDF (Español (España))

Keywords

Testimony
pedagogical gesture
education
humanism
benefactor

How to Cite

Montes, J. (2022). The figure of the benefactor: the good as a pedagogical gesture. Temas De Educación, 20(2), 77–94. https://doi.org/10.15443/tde579

Abstract

If we check the testimonies of the victims of HR all over the world, we realize in their declarations the presence of «gestures» which are recognized as “human» next to others
which are recognized as «inhuman», the later are much more abundant and go beyond all the imaginable. The purpose of this text is to pay attention to the «human gestures», sometimes small, but they recover man´s humanity and make the future possible. We will
ask education if it is possible to «teach» the exemplification of such a gesture, task which we understand as essential in the construction of a new humanism for the XXI century.

https://doi.org/10.15443/tde579
PDF (Español (España))

References

DORNO, T. (1998). Educación para la emancipación. Madrid: Morata.

BAUER, S. (2004). “¿Qué humanismo después de Auschwitz?”. En: Gallego, F. (coord.). Pensar después de Auschwitz. Barcelona: El Viejo Topo, 183–200.

BAUMAN, Z. (1998). Modernidad y holocausto. Madrid: Sequitur.

BECKER, N. (2011). Una mujer en Villa Grimaldi. Santiago de Chile: Pehuén Editores.

CARABANTES, E. (2003). Fragmentos de la memoria. Santiago de Chile: Quimantú.

FRANKL, V. (2001). El hombre en busca de sentido. Barcelona: Herder.

FREIRE, P. (2004). Cartas a quien pretende enseñar. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

FUCIK, J. (1985). Reportaje al pie de la horca. Barcelona: Akal.

JOUI, S. (2003). Chacabuco y otros lugares de detención. Valparaíso: Arte & Gráfica.

LEVI, P. (2002a). Si esto es un hombre. Barcelona: Muchnik Editores.

LEVI, P. (2002b). La tregua. Barcelona: Muchnik Editores.

LEVI, P. (2002c). Los hundidos y los salvados. Barcelona: Muchnik Editores.

LÈVINAS, E. (2003). Humanismo del otro hombre. México D. F.: Siglo Veintiuno Editores.

MÈLICH, J–C. (2000). “El fin de lo humano. ¿Cómo educar después del holocausto?”. Enrahonar: Quaderns de Filosofía, 31, 81–94.

MÉLICH. J–C. (2001). La ausencia del testimonio: ética y pedagogía en los relatos del Holocausto. Barcelona: Anthropos.

MÈLICH, J–C. (2004). La lección de Auschwitz. Barcelona, Herder.

MÉLICH, J–C. & BÁRCENA, F. (2000). La educación como acontecimiento ético. Natalidad, narración y hospitalidad. Barcelona: Paidós.

PAREDES, M. (2003). Memorias para olvidar. Relato en décimas. Santiago de Chile: Quimantú.

REYES MATE, M. (1991). La razón de los vencidos. Barcelona: Anthropos.

REYES MATE, M. (2003). Memoria de Auschwitz. Actualidad moral y política. Madrid: Trotta.

REYES MATE, M. (2008). La herencia del olvido. Ensayos en torno a la razón comprensiva. Madrid: Madrid: Errata Naturae.

TODOROV, T. (2000). Los abusos de la memoria. Barcelona: Paidós

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2015 Temas de Educación

Downloads

Download data is not yet available.