Abstract
It is stated that in the formation of teachers it is relevant to facilitate the comprehension
of the concept curriculum in its widest sense beyond the mere study plan. For this purpose, the strategy of reading the city is adopted as a territory curricularly permeated by determined cultural artifacts, urbanistic spaces, social practices and disciplinary dispositive that configured identities of subjects in the contexts of urban violence. These reflections are presented based on an experience of initial formation held in a pedagogical outing in
the city o Medellin, Colombia.
References
ACASO, M. y NUERE, S. (2005). “El currículo oculto visual: aprender a obedecer a través de la imagen. Arte, Individuo y Sociedad, 17, 205−218.
AGAMBEN, G. (2011). “¿Qué es un dispositivo?”. Sociológica, 26(73), 249-264.
ALCOVER, C. (2003). “Cultura y clima organizacional”. En: Gil y Alcover (coords.). Introducción a la psicología de las organizaciones. Madrid: Alianza, 387-414.
ÁNGEL, M. (2008). Hacer visible lo cotidiano. Madrid: Akal.
APPLE, M. (1986). Ideología y currículo. Madrid: Akal.
ARANGO, G. (1993). Obra negra. Santa Fe de Bogotá: Plaza & Janés. BARTHES, R. (1997). “Semiología y urbanismo”. En: La aventura semiológica. Barcelona: Paidós, 261−264.
BELTRÁN, F. (1994). “Determinaciones y el cambio en el currículum”. En Angulo y Blanco (Coords.). Teoría y desarrollo del currículum. Málaga: Aljibe, 369−384.
BOLÍVAR, A. (2008). Didáctica y currículum: de la modernidad a la posmodernidad. Málaga: Aljibe.
CADAVID, A., CUERVO, E., FERNÁNDEZ, A., GIRALDO, E., HENAO, G., HINCAPIÉ, C. y OSSA, A. (2013). “Programa de curso: teorías curriculares y contextos educativos”. Medellín: Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, Departamento de Pedagogía.
CHAUX, E. (2003). “Agresión reactiva, agresión preactiva y el ciclo de la violencia.” Revista de Estudios Sociales, 15, 47-58.
CUERVO, E. (2011). “Conversando con José Gimeno Sacristán”. Unipluriversidad, 11(2), 1-11.
DÍAZ, A. (2003). “El currículo. Tensiones conceptuales y prácticas”. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 5(2), 1−13.
DÍAZ, S. y GOIN, A. (2008) (Eds.). Territorios en red. Prácticas culturales y análisis del discurso. Madrid: Biblioteca Nueva.
GIMENO, J. (1988). (Comp.). Currículum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
GIMENO, J. (2010). (Comp.). Saberes e incertidumbres sobre el currículum. Madrid: Morata.
GIRALDO, E. (2009) “Una mirada a las implicaciones de la teoría curricular en la formación de los maestros”. Revista Iberoamericana de Educación, 50(8), 1-5.
GOODLAD, J. (1993). “El currículum como ámbito de estudio”. En: Husen y Postlehwaite (Coords.). Enciclopedia Internacional de la Educación. Madrid: Vicens Vives-MEC, 1019−1022.
JARAMILLO, J. (2013). “Fronteras invisibles: miedo y movilidad en Medellín”. [Recuperado el 10 de junio de 2013]. http://www.razonpublica.com.
HUSÉN, T. y POSTLETHWAITE, N. (Coords.). (1993). Enciclopedia Internacional de la Educación. Madrid: Vicens Vives-MEC.
MARTÍNEZ, J. (2010). “La ciudad en el currículum y el currículum en la ciudad”. En: Gimeno (Comp.). Saberes e incertidumbres sobre el currículum. Madrid: Morata, 527-547.
PINAR, W. (2004). What is curriculum theory? Mahwah, New Jersey: LEA.
PULGARIN, R. (1998). “La excursión escolar como estrategia didáctica en la enseñanza de la geografía”. La Gaceta Didáctica, 2, Medellín: Universidad de Antioquia.
RAE (2001). Diccionario de la Lengua Española. (2 Vols.). Espasa Libros: Madrid.
REGUILLO, R. (1997). “El oráculo en la ciudad: creencias, prácticas y geografías simbólicas. ¿Una agenda comunicativa?” Diálogos de la comunicación, 49, 33-42.
REGUILLO, R. (1998). “Imaginarios globales, miedos locales: la construcción social del miedo en la ciudad”. Ponencia presentada en el IV Encuentro de la Asociación
Latinoamericana de Investigadores de la Comunicación, Universidad Católica de Pernambuco, Recife, Brasil. 11−16 de septiembre.
REGUILLO, R. (2000). “La construcción social del miedo. Narrativas y prácticas urbanas”. En: Rocker (ed.). Ciudadanías del miedo. Caracas: Nueva sociedad. 185−201.
RODRÍGUEZ, E. (1986). Introducción a la filosofía. Bogotá: USTA.
RUIZ, L. (2006). La escuela: territorio en la frontera. Tipología de los conflictos escolares según estudio comparado en Bogotá, Cali y Medellín. Medellín: Instituto Popular de Capacitación (IPC).
STENHOUSE, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata.
TADEU DA SILVA, T. (2001). Espacios de identidad. Barcelona: Octaedro.
TORRENTE, C. y KANAYET, F. (2005). Contribución de las competencias ciudadanas al rompimiento del ciclo de la violencia en Colombia. Un estudio a nivel nacional con niños, niñas y jóvenes de quinto y noveno grado. Tesis para optar al título de psicólogo. Bogotá: Universidad de los Andes, Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Psicología.
TORRES, J. (1991). El currículum oculto. Madrid: Morata.
TORRES, J. (2007). Educación en tiempos del neoliberalismo. Madrid: Morata.
WALKER, D. (1989). Fundamentals of curriculum. Texas: Harcourt College Publishers.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2013 Edison Cuervo Montoya