The formation of teachers as a political analysis of the professionalizing discourses
PDF (Español (España))

Keywords

Formation of teachers
political analysis of discourse
critical pedagogy

How to Cite

Cascante, C. (2022). The formation of teachers as a political analysis of the professionalizing discourses. Temas De Educación, 19(1), 43–56. https://doi.org/10.15443/tde379

Abstract

The main purpose of the following work is to point out what, according to the author, would constitute the fundamental lines and the diverse alternatives which are present to build up a critical-emancipator discourse about the formation of teachers who would take care of equality and social justice. At the same time, he purports to concrete certain aspects of his practice as a lecturer at a university that is concerned with the preparation of professionals of education in the European Space of Higher Education, and more specifically, in the Spaniard State.

https://doi.org/10.15443/tde379
PDF (Español (España))

References

ALTHUSSER, L. (1974). “Ideología y aparatos ideológicos de Estado”. En: Althusser (coord.). Escritos. Barcelona: Laia, 105‒170.

APPLE, M. (1986). Ideología y currículum. Madrid: Akal.

APPLE, M. (1987). Educación y poder. Barcelona: Paidós/M.E.C.

BAUDELOT, C. y ESTABLET, R. (1975). La escuela capitalista en Francia. Madrid: Siglo Veintiuno Editores.

BERNSTEIN, B. (1988). a) Clases, códigos y control (I). Madrid: Akal.

BERNSTEIN, B. (1988). b) Clases, códigos y control (II). Madrid: Akal.

BOURDIEU, P. (1988). La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.

BOURDIEU, P. y PASSERON, J. C. (1970). La reproducción. Barcelona: Laia.

BOURDIEU, P. y WACQUANT, L. (2005). Una invitación a la sociología reflexiva. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

BOWLES, S. y GINTIS, H. (1981). La instrucción escolar en la América capitalista. Madrid: Siglo Veintiuno Editores.

BUENFIL, R. N. (2004). Incompatibilidades, diferencias y equivalencias en dos analíticas de discurso: Foucault y Laclau. [Recuperado el 1 de julio de 2004].

CARR, W. y KEMMIS, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación‒acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca.

CASCANTE, C. (2004). “La Reforma de los planes de estudio. Un análisis político de los discursos sobre la formación inicial de los profesionales de la educación”. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(3), 145‒167.

CASCANTE, C. (2007). “La formación del profesorado (en la práctica y sobre la práctica) informada social y políticamente”. En: Romero y Gómez, (comps.). La formación del profesorado a la luz de una «profesionalidad democrática». Santander: Consejería de Educación de Cantabria, 143‒167.

CASCANTE, C. (2009). “¿Refundar Bolonia? Un análisis político de los discursos sobre el proceso de creación del Espacio Europeo de Educación Superior”. Revista Española de Educación Comparada, 15, 131‒162.

CASTORIADIS, C. (1990). El mundo fragmentado. Montevideo: Altamira.

ETXEZARRETA, M. (comp.) (2004). Crítica a la economía ortodoxa. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

GENTILI, P. (2006): Seminario: educación y ciudadanía: un desafío para América Latina. [Recuperado el 30 de marzo de 2006]. .

GIROUX, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Paidós/MEC.

DARLING‒HAMMOND, L. (2006). El derecho de aprender. Buenas escuelas para todos. Barcelona: Visor

HARDT, M. y NEGRI, A. (2004). Multitud. Madrid: Debate.

LACLAU, E. y MOUFFE, C. (2000). Hegemonía y estrategia socialista. Hacia una radicalización de la democracia. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

LISTON, D. P. y ZEICHNER, K. M. (1993). Formación del profesorado y condiciones sociales de la escolarización. Madrid: Morata/Paideia.

MORIN, E. (1994). “La complejidad y la acción”. En: Morin (coord.). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

QUINE, W. (2002). Palabra y objeto. Madrid: Herder.

SCHÖN, D. A. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la Enseñanza y el Aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós/M.E.C.

SCHÖN, D. A. (1998). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Paidós.

TADEU DA SILVA, T. (1997). “El proyecto educacional moderno: ¿Identidad terminal?”. En: Veiga Neto (coord.). Crítica pos-estructuralista y educación. Barcelona: Laertes, 273‒290.

TALBURT, S. y STEINBERG, S. R. (comps.) (2005). Pensando querer. Sexualidad, cultura y educación. Barcelona: Graó.

WHITTY, G., POWER, S. y HALPIN, D. (1999). La escuela, el estado y el mercado. Delegación de poderes y elección en educación. Madrid: Morata.

WILLIS, P. (1988). Aprendiendo a trabajar. Madrid: Akal.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2013 Cesar Cascante

Downloads

Download data is not yet available.