The Incidence of the Discourses of Coloniality in sex and Environmental Education
PDF (Español (España))

Keywords

Teaching strategies
coloniality
curriculum
integral sex education
integral environmental education

How to Cite

Stolze, B. ., Ramírez, . S. T. ., García, . M. Ángel ., Grasso, . F., & Rodríguez, . F. . (2025). The Incidence of the Discourses of Coloniality in sex and Environmental Education. Temas De Educación, 27(1). https://doi.org/10.15443/tde20242587

Abstract

This article presents the conclusions of a research centered in the predominant teaching approaches in sexual education and in the environmental education, in three elementary schools of Villa Regina, Río Negro, Argentina and; in the analysis of the modes in which the discourses of coloniality discourses have an impact in the different levels of curricular specification.

Methodologically, national, provincial and institutional curricular documents were reviewed and, semi-structured interviews were applied to the different teachers of
the different school cycles, the same as to the members of the directive teams of the three schools considered.

The conclusions make clear the predominance of didactic approaches, both in sexual and environmental education that hinder the materialization of transversal
ity and integrity, which educational policies promote in this matter; at the same time, it was evident that the pedagogical practicums framed in these approaches, in the school environ ment, are part of the coloniality of the being, the knowledge, of life and nature.

https://doi.org/10.15443/tde20242587
PDF (Español (España))

References

Alliaud, A. (2017). Los artesanos de la enseñanza: acerca de la formación de maestros con oficio. Paidós.

Avendaño, W. (2012). La educación ambiental (EA) como herramienta de la responsabilidad social (RS). Luna Azul, (35), 94‒115. http://www.scielo.org.co/pdf/luaz/n35/ n35a07.pdf

Bachmann, L. (2008). La educación ambiental en Argentina, hoy: Documento Marco sobre Educación Ambiental. Ministerio de Educación.

Canciani, M.‒L., Telis, A. & Sessano, P. (2017). Problemas y desafíos de la educación ambiental: un abordaje en 12 lecciones. Novedades Educativas.

da Silva, T. T. (1995). Documentos de identidad: una introducción a las teorías del currículo. Auténtica Editorial.

da Silva, T. T. (1997). Descolonizar el currículo: estrategias para una pedagogía crítica. Auténtica Editorial.

de Alba, A. (1998). Currículum: crisis, mitos y perspectivas. Miño y Dávila.

de Oliveira, G. (2015). Investigación Acción Participativa: una alternativa para la epistemología social en Latinoamérica. Revista de Investigación, 39(86), 271‒290. http:// historico.upel.edu.ve:81/revistas/index.php/revinvest/article/view/3243 Díaz, R. & Rodríguez de Anca, A. (2014). Activismo intercultural: una mirada descolonizadora, crítica e interseccional. En A. Villa & M.‒E. Martínez (Comps.), Rela

ciones escolares y diferencias culturales: la educación en perspectiva intercultural (pp. 171‒197). Novedades Educativas.

Edelstein, G. (2011). Formar y formarse en la enseñanza. Paidós.

Elizalde, S. (2009). Normalizar ante todo: ideologías prácticas sobre la identidad sexual y de género de los/as jóvenes en la dinámica de las instituciones orientadas a la juventud. Revista Argentina de Estudios de Juventud, 1(1). https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/revistadejuventud/article/view/1475/1249

Gimeno, J. (1991). El currículum: una reflexión sobre la práctica. Morata.

Iribarren, L., Guerrero, K., Garelli, F. & Dumrauf, A. (2022). Pedagogías del conflicto ambiental: aportes desde una experiencia participativa de formación docente en un territorio en disputa. Praxis Educativa, 26(1), 1‒24. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260102

Lander, E. (2000). Ciencias Sociales: saberes coloniales y eurocéntricos. En E. Lander (Comp.), La colonialidad del saber: eurocentrismo y Ciencias Sociales. Perspectivas latinoamericanas (pp. 11‒40). Clacso.

Ley 26.150/06, de 23 de octubre de 2006, de Programa Nacional de Educación Sexual Integral. Boletín Oficial de la República Argentina, 31.017, Buenos Aires, Argentina, 24 de octubre de 2006.

Ley 26.206/06, de 27 de diciembre de 2006, de Ley de Educación Nacional. Boletín Oficial de la República Argentina, 31.062, Buenos Aires, Argentina, 28 de diciembre de 2006.

Ley 27.621/2021, de 13 de mayo 2021, de Ley para la Implementación de la Educación Ambiental Integral en la República Argentina. Boletín Oficial de la República Argentina, 34.670, Buenos Aires, Argentina, 3 de junio de 2021.

Louro, G. L. (1999). Pedagogias da sexualidade. En G. L. Louro (Org.), O corpo educado: pedagogias da sexualidade (pp. 9‒42). Auténtica Editorial.

Louro, G. L. (novembro, 2002). Corpos que escapam. Trabalho apresentado em IV Seminário da Anped Sul, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC.

Maltz, L. (2022). ¿Alojar o regular las emociones en la escuela? ¿Qué propone la educación emocional? Cuerpos y afectividades en la tarea pedagógica. Ministerio de Educación de la Nación.

Mejía, M.‒A., Juliani, S., Ventura, G. & Freire, L.‒S. (2017). Perspectivas críticas de educación ambiental: abordando cuestiones de vulnerabilidad socioambiental en la enseñanza de las ciencias. En M. Quintanilla‒Gatica. (Comp.), Multiculturalidad y diversidad en la enseñanza de las ciencias: hacia una educación inclusiva y liberadora (pp. 33‒49). Bellaterra.

Ministerio de Educación de la Nación (2022). Documento Marco: Educación Ambiental Integral.

Ministerio de Educación de la Nación.

Morgade, G., Baez, J., Zattara, S. & Díaz, G. (2011). Pedagogías, teorías de género y tradiciones en «educación sexual». En G. Morgade (Coord.), Toda educación es sexual: hacia una educación sexuada justa (pp. 23‒51). La Crujía.

Núñez, G. & García, M.‒C. (2019). Corrientes de pensamiento en la educación ambiental y ámbitos de aplicación. Cedotic: Revista de Ciencias de la Educación, Docencia, Investigación y Tecnologías de la Información, 4(2), 221‒239. https://investigaciones. uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/CEDOTIC/article/view/2308/2916

Porta, M. & Reija, M. (2022). Contribuciones de las epistemologías feministas y decoloniales. En V. Cruz & N. López (Coords.), Transformaciones sociales contemporáneas: interpelaciones al campo del trabajo social (pp. 47‒63). Ediciones de la Universidad

Nacional de La Plata.

Pulido, V. & Olivera, E. (2018). Aportes pedagógicos a la educación ambiental: una perspectiva teórica. Revista de Investigaciones Altoandinas, 20(3), 333-346. https://doi. org/10.18271/ria.2018.397

Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En E. Lander (Comp.), La colonialidad del saber: eurocentrismo y Ciencias Sociales. Perspectivas latinoamericanas (pp. 201‒246). Clacso.

Resolución 4170 de 2021 [Ministerio de Educación de Río Negro]. Por la cual declara de Interés Educativo el Plan de Abordaje Integral para la Educación Ambiental (PEA), a implementarse en todo el territorio rionegrino. 21 de agosto de 2021.

Sánchez, D. & Aguilera, M. (2014). Corrientes del ambientalismo y alternativas de gestión desde la sustentabilidad y la ética ambiental. Semestre Económico, 17(35), 149‒160. http://www.scielo.org.co/pdf/seec/v17n35/v17n35a7.pdf

Sautu, R. (2005). Todo es teoría: objetivos y métodos de investigación. Lumiere.

Steiman, J. (2018). Las prácticas de enseñanza —en análisis desde una didáctica reflexiva—. Miño y Dávila.

Terigi, F. (2004). La enseñanza como problema político. En G. Diker & G. Frigerio (Comps.), La transmisión en las sociedades, las instituciones y los sujetos: un concepto de la educación en acción (pp. 191‒202). Novedades Educativas‒Centro de Publicaciones

Educativas y Material Didáctico.

Vallejos, N. & Angulo, J. (2017). La entrevista etnográfica. En S. Redon & J. Angulo (Coords.), Investigación cualitativa en educación (pp. 105‒116). Miño y Dávila

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Brenda Stolze, Silvia Tamara Ramírez, Miguel Ángel García, Federico Grasso, Fabián Rodríguez

Downloads

Download data is not yet available.