Abstract
Facing the complexities, which are present in the problems of dropping out, nowadays, there appear multiples terms/concepts to study it, such as, for example, linkage and disengagement, hooking, unhooking, premature dropping out, fluctuating school enrollment, intermittent schooling, among others; which add to its complex comprehension.
In this line, the present article reflects and debates on them, analyzing for this purpose, part of the results of research, which is still in progress, whose title is School Dropping out: a study about the networks of events and experiences, in the processes of school interruptions with young ones of high school. The findings, from an initial sample of 1165 students, show up to the moment, the presence of fluctuating enrollment, discontinuities and periods of unhooking of different duration among young ones that attend/ attended high schools of different jurisdictions in Argentina. Nevertheless, at the same time it is evidenced that the return to schools contin ues to be an election of the youth in their lives.
References
Acosta, F. (2023). La matriz de la escuela secundaria en la Argentina: análisis histórico comparado entre el Siglo XIX y el Siglo XX. Teseo‒Flacso.
Acuña‒Zenoff, M., Ojeda, M. & Grinberg, S. (2021). Escolarizaciones intermitentes y la construcción del lugar escuela. Magis: Revista Internacional de Investigación en Educación, 14, 1‒24. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m14.eicl
Bracchi, C. & Gabbai, M. I. (2013). Subjetividades juveniles y trayectorias educativas: tensiones y desafíos para la escuela secundaria en clave de derecho. En C. V. Kaplan (Dir.), Culturas estudiantiles: Sociología de los vínculos en la escuela (pp. 23‒43). Miño y Dávila.
Corica, A., Otero, A. & Magnoli, P. (2023). Juventudes y Educación Secundaria: sentimientos y actividades de jóvenes en contexto de pandemia en Argentina. Revista Argentina de Investigación Educativa, 3(6), 121‒142. https://portalrevistas.unipe.edu.ar/index.php/raie/article/view/245/148
Corica, A., Otero, A. & Vicente, M. E. (2022). El abandono escolar secundario: análisis sobre los factores influyentes en las interrupciones escolares en la pandemia. Sudamérica, (17), 332‒349. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/211702
Fernández, M., Mena, L. & Riviere, J. (2010). Fracaso y abandono escolar en España. Fundación «La Caixa».
Fernández‒Menor, I. (2023). El enganche y sentido de pertenencia escolar en Educación Secundaria: conceptos, procesos y líneas de actuación. Revista de Investigación en Educación, 21(2), 156‒171. https://doi.org/10.35869/reined.v21i2.4597
García, M. & Sánchez‒Gelabert, A. (2020). La heterogeneidad del abandono educativo en las transiciones posobligatorias: itinerarios y subjetividad de la experiencia es colar. Papers: Revista de Sociología, 105(2), 235‒257. https://doi.org/10.5565/rev/ papers.2775
González‒González, M. T. & Cutanda‒López, M. T. (2020). Programas de reenganche educativo y condiciones organizativas para su implementación: la importancia de la coordinación curricular. Educatio Siglo XXI, 38(2), 17‒44. http://dx.doi. org/10.6018/educatio.410721
Grinberg, S. & Abalsamo, M. (2016). La escuela como espacio de lo común: circulación y producción de la palabra y ciudadanía en escuelas secundarias emplazadas en contextos de extrema pobreza urbana del AMBA. Clacso. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/
becas/20160523100359/laescuelalocomun.pdf
Kaplan, C. & Leivas, M. (2022). Las trayectorias educativas como categoría analítica: aportes desde el campo de la Sociología de la Educación. Educa‒UMCH, (19), 104‒116. https://doi.org/10.35756/educaumch.202219.223
Kessler, G. (2004). Sociología del delito amateur. Paidós.
Lamb, S. (2011). Pathways to School Completion: An International Comparison. In S. Lamb, E. Markussen, R. Teese, N. Sandberg & J. Polesel (Eds.), School Dropout and Completion: International Comparative Studies in Theory and Policy (pp. 21‒76). Springer. https://doi.org/10.1007/978-90-481-9763-7
Magnoli, P. & Elisondo R. (en prensa). Investigación en educación: las trayectorias como territorios transversales. Relmis: Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social.
Nicastro, S. & Greco, M. B. (2012). Entre trayectorias: escenas y pensamientos en espacios de formación. Homo Sapiens Ediciones.
Pérez, A. F. (2014). Políticas de escolarización, territorio y desigualdad educativa en épocas de gerenciamiento: una mirada en clave territorial de la escolarización obligatoria estatal en el decenio de 2001‒11. El caso de Caleta Olivia, provincia de Santa Cruz, Argentina [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Luján]. https://ri.unlu.edu.ar/xmlui/ handle/rediunlu/272
Romero, E. & Hernández, M. (2019). Análisis de las causas endógenas y exógenas del abandono escolar temprano: una investigación cualitativa. Educación XX1, 22(1), 263‒293. https://doi.org/10.5944/educxx1.21351
Rumberger, R. W. (2011). Dropping Out: Why Students Drop Out of High School and What Can Be Done About It. Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/harvard.9780674063167
Salinas‒Quiroz, F., Silva, P., Cambón, V. & Fraga, S. (2017). Asistencia intermitente y deserción en Educación Inicial: testimonios de madres uruguayas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(2), 913–925. https://doi.org/10.11600/1692715x.1520828042016
Sánchez‒Bello, A. (2018). Educación y políticas de igualdad en contextos de globalización. En R. Vázquez‒Recio (Coord.), Reconocimiento y bien común en educación (pp. 23‒46). Morata.
Tarabini, A., Curran M., Montes, A. & Parcerisa, L. (2015). La vinculación escolar como antídoto del abandono escolar prematuro: explorando el papel del habitus institucional. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 19(3), 196‒212. http://hdl.handle.net/10481/39897
Terigi, F. (2008). Los cambios en el formato de la escuela secundaria argentina: por qué son necesarios, por qué son tan difíciles. Propuesta Educativa, 17(29), 63‒71. https:// www.redalyc.org/pdf/4030/403041701008.pdf
Vázquez‒Recio. R. & López‒Gil, M. (2018). Interseccionalidad, jóvenes «sin sistema» y resistencia: una mirada diferente del fracaso/abandono escolar. Revista Brasileira de Educação, 23, e230094. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782018230094

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Analia Otero, Agustina Corica, Pamela Magnoli