Technical Educational and Professional Formation: Some Characteristics of Educational Centers in Asunción and its Metropolitan Are
PDF (Español (España))

Keywords

Technical education
professional formation
educational system
school management
labor market

How to Cite

Ortiz Sandoval, L. . (2024). Technical Educational and Professional Formation: Some Characteristics of Educational Centers in Asunción and its Metropolitan Are. Temas De Educación, 26(2). https://doi.org/10.15443/tde2440

Abstract

This article presents the results of a study about the characteristics of the educational offer, in technical education and professional formation in Paraguay, at Medium Level. The main objective is to show the weaknesses of the educational system in this area, but also its potentialities, taking into account the means with which it counts now, to make possible the
entry and exit of people who enter the labor market. It pretends, at the same time, to provide input to understand the social and situational framework in which the institutions of this modality are inscribed —when describing the general features in which they act— with the purpose of visualizing possibilities of orientation towards a change of objectives.

The conclusions show the general characteristics of these institutions, the sociodemographic projections of the educational offer in potentially subsidiary disciplines of the mecatronics specialty and the possibilities of adopting a program of dual formation in such specialty.

https://doi.org/10.15443/tde2440
PDF (Español (España))

References

Amargós, O. (2016). Estado de situación del sistema nacional de educación y formación técnico profesional de la República Dominicana. Cepal. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/ab7ce91c-a75c-4e0c-a584-219572db4776/content

Arias, E., Farías, M., González–Velosa, C., Huneeus, C. & Rucci, G. (2015). Educación Técnico Profesional en Chile. BID. https://www.tecnicoprofesional.mineduc.cl/wp-content/uploads/2016/08/Educaci%C3%B3n-T%C3%A9cnico-Profesional-en-Chile.pdf

Barrientos, C. & Navío, A. (2015). Formador de la educación superior técnico profesional: percepciones sobre su trabajo docente. Estudios Pedagógicos, 41(1), 45–61. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000100003

Borda, D. & Caballero, M. (2020). Crecimiento y desarrollo económico en Paraguay: balance y propuestas para una economía sostenible e inclusiva. Cadep–Conacyt. http://hdl.handle.net/20.500.14066/2463

Congreso de la Nación Paraguaya. (1998, 26 de mayo). Ley 1264. Ley General de Educación. Gaceta Oficial de la República del Paraguay. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/ley_1264._ley_general_de_educacion.pdf

Congreso de la Nación Paraguaya. (2013, 2 de agosto). Ley 4995. Ley de Educación Superior. Gaceta Oficial de la República del Paraguay. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/10316.pdf

del Giorgio, F., Sierra, M. S., Vescio, M. V. & Fernández, L. (2018). La educación técnico–profesional en los procesos de desarrollo latinoamericanos. En F. del Giorgio & M. Dorochesi (Eds.), Educación, diseño e innovación en Latinoamérica. Evolución, análisis de casos y perspectivas sobre la educación técnico profesional: un enfoque desde el emprendedorismo y el desarrollo local (pp. 115–141). FDGS. https://libros.unlp.edu.ar/index.php/unlp/catalog/view/1010/995/3285-1

Dirección General de Estadística, Encuestas y Censos. (2014). Encuesta Permanente de Hogares 2013 (EPH 2013). DGEEC. https://dds.cepal.org/redesoc/ publicacion?id=3388

Duarte, D. (2018). Metas educativas 2021: la educación técnica para el desarrollo social en el Paraguay. Journal of Supranational Policies of Education, (8), 15–36. http://dx.doi.org/10.15366/jospoe2018.8

Fiszbein, A., Oviedo, M. & Stanton, S. (2018). Educación técnica y formación profesional en América Latina y el Caribe: desafíos y oportunidades. Corporación Andina de Fomento. https://scioteca.caf.com/handle/123456789/1345

Gaete, R. (2014). Las políticas de salud pública como instrumentos de combate a la desigualdad social. Debate: Revista Digital de Políticas Públicas, (3), 19–25. https://paraguaydebate.org.py/wp-content/uploads/2014/06/Revista-Completa.pdf

Juntos por la Educación. (2019). Financiamiento público de la educación en el Paraguay: notas para el debate y construcción de políticas públicas. Observatorio Educativo Ciudadano. https://www.observatorio.org.py/uploads/report_file/url/43/1578060133-Financiamiento_p%C3%BAblico_de_la_educaci%C3%B3n_en_el_Paraguay.pdf

López, N. (2022). Apoyo a la instalación de Centros Tecnológicos integrados de educación y Formación técnico–profesional. Revista Paraguaya de Educación, 11(2), 29–49. https://oei.int/oficinas/paraguay/publicaciones/revista-paraguaya-de-educacion-vol-11-1

Marope, P. T., Chakroun, B. & Holmes, K. P. (2015). Unleashing the Potential: Transforming Technical and Vocational Education and Training. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233030

Marradi, A., Archenti, N., & Piovani, J. I. (2007). Metodología de las Ciencias Sociales (1a ed.). Emecé Editores.

Maturo, Y. (2018). La escuela técnica y la pasantía en empresas: aspectos generales sobre su puesta en acto y sus efectos en las expectativas laborales de los alumnos. Praxis Educativa, 22(1), 40–50. https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2018-220104

Ministerio de Educación y Ciencias. (s.f.). Educación Técnica y la Formación Profesional es un eje clave dentro del proceso de transformación educativa. https://mec.gov.py/?ref=300577-educacion-tecnica-y-la-formacion-profesional-es-un-eje-clavedentro-del-proceso-de--transformacion-educativa

Ministerio de Educación y Ciencias. (2013). Anuario Estadístico del Paraguay. MEC. https://www.ine.gov.py/Publicaciones/Biblioteca/anuario2012/anuario%202012.pdf

Montaña, N. & Niño, J. E. (2023). Análisis de la educación técnica laboral en Educación Media, de la teoría a la práctica. Ciencia Latina: Revista Científica Multidisciplinar,7(4), 1967– 1981. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7030

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Propuesta de revisión de la Recomendación Revisada de 2001 Relativa a la Enseñanza Técnica y Profesional. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000234137_spa

Ortiz, L. (2014). La educación escolar ante los límites de la inequidad. Debate: Revista Digital de Políticas Públicas, (3), 4–10. https://paraguaydebate.org.py/wp-content/uploads/2014/06/Revista-Completa.pdf

Ortiz, L. (2020). Bases y criterios de análisis de las clases en la sociedad paraguaya. Población y Desarrollo, 26(50), 76–95. https://doi.org/10.18004/pdfce/2076-054x/2020.026.50.076-095

Palacios, G. (2009). Financiamiento de la educación, sus logros y desafíos en el Paraguay. Población y Desarrollo, 20(38), 41–51. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_investigacion_pdf/2573.pdf

Presidencia de la República de Paraguay. (2011). Plan Nacional de Mejoramiento de la Educación Técnica y Profesional en el Paraguay 2011–2013 (1a ed.). OEI. https://planipolis.iiep.unesco.org/sites/default/files/ressources/plannacionaldemejoramientodeetp2011.pdf

Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo & Organización Internacional del Trabajo. (2013). Informe Nacional de Desarrollo Humano 2013: Trabajo Decente y Desarrollo Humano. https://www.undp.org/es/paraguay/publicaciones/informe-nacionalsobre-desarrollo-humano-2013

Rehem, C. (2012). Gestión de los centros formativos del siglo XXI: nuevas miradas, nuevos planteamientos. En F. Blas & J. Planells (Coords.), Retos actuales de la educación técnico–profesional (pp. 101–116). OEI. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_investigacion_pdf/1960.pdf

Rojas, A. (2018). Crecimiento, pobreza y protección social en Paraguay. Población y Desarrollo, 24(47), 87–102. https://doi.org/10.18004/pdfce/2076-054x/2018.024(47)087-102

Sepúlveda, L. (2017). La educación técnico–profesional en América Latina: retos y oportunidades para la igualdad de género. CEPAL. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/8a1b2eb4-5994-4bcf-9584-3292a4321ee5/content

Serafini, V. (2014). Pobreza de ingreso en Paraguay: entre el crecimiento económico y la protección social. Debate: Revista Digital de Políticas Públicas, (3), 33–40. https://paraguaydebate.org.py/wp-content/uploads/2014/06/Revista-Completa.pdf

Sevilla, M. P. (2017). Panorama de la educación técnica profesional en América Latina y el Caribe.CEPAL. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/590b373a-7ba4-4675-8136-0b5a43277614/content

Sistema de Información de Tendencias Educativas en América Latina. (2019). Educación y

Formación Técnica y Profesional. SITEAL. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_informe_pdfs/siteal_educacion_y_formacion_tecnica_profesional_20190607.pdf

Tomaselli, A. (2018). La educación técnica en el Ecuador: el perfil de sus usuarios y sus efectos en la inclusión laboral y productiva. CEPAL. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/c0ff8ab8-751e-4c1c-b228-155124ae0ff3/content

Valdebenito, M. J. (2021). Estado del Arte de la Educación Media Técnico Profesional en Latinoamérica 2016–2020. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000378122

Zavala, M. V. (2011). Estudio sobre la oferta de Educación Técnico–profesional en el Paraguay–2010. IDIE–OEI. https://issuu.com/oeibibliotecadigital/docs/n10-educaciontecnic

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Luis Ortiz Sandoval

Downloads

Download data is not yet available.