Abstract
The effective action of the teaching‒learning process, the social changes, new educational guidelines, the TIC; pose great challenges to the Higher Education, demanding the permanent updating of professors in knowledge and capacities to transmit the knowledge. About these considerations, this article presents the hierarchy of competences that the academics must possess, from the point of view of the students, regarding the assigned level of importance. For this purpose, a questionnaire was applied in which ten teaching competences are valued by means of the Lickert Scale, reliability analysis and alpha Cronbach.
Among the main findings up to 2022, planning outstands as the most important competence for professors, and, for the students, communication while methodology for both groups is found in second place. Based on the obtained results with qualitative methods, the competences that are selected to develop and/or strengthen for professors are planning, evaluation, communication and digital technology.
References
Aguiar, X. & Rodríguez, L. (2018). La formación de competencias pedagógicas en los profesores universitarios. Edumecentro, 10(2)141‒159. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000200011&lng=es
Becerra, S., Álvarez, W., & Rodríguez, A. (2019). Competencias comunicativas para la vida a través del uso de la multimedia. Espacios, 40(20), 17‒29. https://www.revistaespacios.com/a19v40n20/a19v40n20p17.pdf
Corral‒Joniaux, J. Moya‒Joniaux, C. & Alonso‒Betancourt, L. (2020). Propuesta de la competencia de innovación de procesos educativos: una vía para la formación de profesionales creativos y emprendedores. Luz, 19(3), 19–32. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=58916
Cueva‒Pérez, G., Ortega‒Cabrejos, M. & Medina‒Carbajal, R. (2022). Un acercamiento al rol del liderazgo docente. Revista Científica de la UCSA, 9(3), 72‒84. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2022.009.03.072
Domínguez, M. C. & Medina, M. (2020), Identidad profesional, diálogo entre culturas y liderazgo emocional. En A. Medina, A. de la Herrán & M. C. Domínguez (Coords.), Hacia una didáctica humanista (pp. 147‒174). Uned‒Redipe.
Esteve, F., Castañeda, L. & Adell, J. (2018). Un modelo holístico de competencia docente para el mundo digital. RIFOP: Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 91(32.1), 105‒116.
Macías‒Catagua, O. W. (2018). El desarrollo de competencias genéricas en el docente universitario. Dominio de las Ciencias, 4(3), 240–252. https://doi.org/10.23857/dc.v4i3.806.
Martínez‒Martín, M. L., Canalejas‒Pérez, C., Parro‒Moreno, A. I., Cid‒Galán, M.L., García‒González, A. & Martín‒Salinas, C. (2018). Estrategia colaborativa para la integración de competencias en la formación de grado en enfermería. Educación Médica, 19(4), 201‒207. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.03.006
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020). Aprender a transformarse con el mundo: educación para la supervivencia futura. Investigación y prospectiva en educación: documentos de trabajo. https://unesdoc.unesco.
org/ark:/48223/pf0000374923_spa
Ortiz, C. (2021). Competencias digitales y planificación curricular de docentes de una institución educativa, Piura. 2020 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/57099/Ortiz_PCR-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Perrenoud, P. (2007). Diez nuevas competencias para enseñar: invitación al viaje. Graó.
Rochina, S., Ortiz, J. C. & Paguay, L. (2020). La metodología de la enseñanza aprendizaje en la Educación Superior: algunas reflexiones. Universidad y Sociedad, 12(1), 386‒389. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1469
Rodríguez, G.; Ibarra, M. S. & Cubero, J. (2018). Competencias básicas relacionadas con la evaluación: un estudio sobre la percepción de los estudiantes universitarios. Educación XX1, 21(1), 181‒208. https://doi.org/10.5944/educXX1.14457
Usán, P. & Salavera, C. (2018). Motivación escolar, inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de Educación Secundaria obligatoria. Actualidades en Psicología, 32(125), 95‒112. https://dx.doi.org/10.15517/ap.v32i125.32123
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Margarita Rodríguez Acosta, Eufrasio Pérez Navío, Antonio Medina Rivilla, Edgar Guerrón Varela