Abstract
The objective of present work is the apophatic pedagogy and the transmodern turn.
Methodologically it is a reflection, inspired in the critical tradition of the School of Frankfort, in which the negative dialectic is recovered, which allows us to epistemologically substantiate this crossing. In this sense, it provides us with discident subjectivities form the epistemologies of the South and the theories of deceleration of Zavalloni (2008). It is concluded that the model of pedagogical apophatic that we propose, allows us to develop abilities and
mental maps, not as roadmap, but as initial orientations of deconstruction to decelerate and deprogram the exacerbated competitiveness re–pedagogizing everyday life, discourage consumerism and overcome patriarchal anthropocentrism. It is one–step of the geopolitical
criticism to the epistemological reconstruction from the South.
References
Adorno, T. (1992). Dialéctica negativa. Madrid: Taurus.
Ávila, R. (2019). Los derechos humanos y los derechos de la Naturaleza en el neoconstitucionalismo andino: hacia un necesario y urgente cambio de paradigma. En L.
Estupiñán, C. Storini, R. Martínez & F. de Carvalho (Eds.). La naturaleza como sujeto de derechos en el constitucionalismo democrático (pp. 109–134). Bogotá: Universidad Libre.
Dussel, E. (2014). 16 tesis de economía política: interpretación filosófica. México, DF: Siglo Veintiuno Editores.
Fei–Fei, L. (5 mayo de 2019). La inteligencia artificial puede ser una tecnología de dominación [Entrevista a Yuval Noah Harari]. Collateral Bits. Recuperado de https://collateralbits.net/yuval-noah-harari-la-inteligencia-artificial-puede-ser-una-tecnologia-de-dominacion/
Férgusson, A. (2020). La humanidad posible: hacia la plenitud del ser y el fin de la barbarie. Caracas: Universidad Central de Venezuela.
Heidegger, M. (2007). Filosofía, ciencia y técnica. Santiago de Chile: Universitaria.
Maldonado–Torres, N. (2007). Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. En S. Castro–Gómez & R. Grosfoguel (Eds.), El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 127–167). Bogotá: Siglo del Hombre Editores–Universidad Centra–Pontificia Universidad Javeriana.
Marquardt, B. (2020a). Los peligros del virus de la nazificación anti–constitucional. Recuperado de https://constitucionalismocomparadocc.org/bernd-marquardt-los-peligrosdel-virus-de-la-nazificacion-anti-constitucional/
Marquardt, B. (2020b). Coronapolíticas y coronaderecho: un viaje comparativo al mundo del 2020 en estado de excepción, constitucionalismo y anticonstitucionalismo en una crisis inesperada. En B. Marquardt (Ed.), ¿Coronademocracia o coronadictadura? Reflexiones sobre el mundo confinado del 2020 (pp. 11–124). Bogotá: grupo Editorial Ibáñez.
Mignolo, W. (2008). La opción de–colonial: desprendimiento y apertura. Un manifiesto y un caso. Tabula Rasa, (8), 243–281. doi: 10.25058/20112742.331
Mora, J. (1996). Del fin de la historia a la postmodernidad. San Cristóbal: Universidad de Los Andes–Táchira.
Mora, J. (2012). La cultura de paz y la racionalidad dialógica gadameriana: una mirada sobre la filosofía de la paz en Rotary. Heurística: Revista Digital de Historia de la Educación, (15), 221–228.
Mora, J. (2019). Aproximación a las pedagogías alternativas: de la pedagogía de la diversidad a las pedagogías de la resiliencia en el marco del postacuerdo. Revista Historia de la Educación Colombiana, 22(22), 39–66. doi: 10.22267/rhec.192222.51
Issberner, L–R. & Léna, P. (2018). Antropoceno: la problemática vital de un debate científico. El Correo de la Unesco, (2), 7–10. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000261901_spa
Rúa, J. C. (2016). De garras y guerras: reflexiones sobre el uso de los animales en el ejercicio legal de la seguridad armada desde una visión abolicionista. Medellín: Universidad de Antioquia.
Santos, B. de S. (2020). La cruel pedagogía del virus. Buenos Aires: Clacso.
Zavalloni, G. (2008). La pedagogía del caracol: por una escuela lenta y no violenta. Barcelona: Graô.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 José Pascual Mora García