Corporate social responsibility and its contribution to the SDGs, Viviendas Integrales, S.A.B. de C.V. and Kimberly-Clark, S.A. B. de C.V. case

Main Article Content

Enny Sarai Montero López
Cecilia García Muñoz Aparicio

Abstract

Corporate Social Responsibility (CSR) is an important ethical framework to solve problems in today's society, in addition to the fact that it has become an obligation that organizations have to fulfill, because the activities they carry out can have a positive or negative impact on the different actors in them. Likewise, it helps companies to become aware of their actions and business activities with a healthy environment for society, to be responsible in social terms, avoiding violating rights, environmental pollution, inequality, among others.


The objective of the research is to analyze the social responsibility of the companies Vinte and Kimberly-Clark, the way in which their CSR practices are aligned with the sustainable development objectives (SDG), and its effect on Mexican society; These practices are carried out to solve problems that the community in general seeks to solve such as poverty, hunger, education, renewable energy, health, peace and justice, gender equality, drinking water and sanitation, among others.


A qualitative methodology with a descriptive non-experimental design was used through observation and review of different bibliographic resources aimed at searching for relevant information on the topic.


It is concluded that the research is relevant to understand how these companies have managed to contribute with their CSR actions and policies to the SDGs in economic,

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Montero López, E. S. ., & Muñoz Aparicio, . C. G. . (2024). Corporate social responsibility and its contribution to the SDGs, Viviendas Integrales, S.A.B. de C.V. and Kimberly-Clark, S.A. B. de C.V. case. Revista Universitaria Ruta, 26(1). https://doi.org/10.15443/RUTA20242394
Section
Artículos

References

Andrade, C. y Cruz, O., (2022) Responsabilidad social empresarial: Una estrategia para promover y garantizar la protección del derecho fundamental al medio ambiente sano y equilibrado. Revista de Derecho Ambiental. 18, 189-221pp.DOI:10.5354/0719-4633.2022.66370

Martín, I., Castellanos, M., y Caro, F.J. (2007). Propuesta de una escala de medición de la responsabilidad social corporativa (RSC) en la actividad turística. En Conocimiento, innovación y emprendedores: camino al futuro (2621-2632pp) https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2232577

Carroll, A. (1979) Un modelo conceptual tridimensional del desempeño corporativo. The Academy of Management Review. 4, 497-505pp. DOI: 10.2307/257850.

Del Río-Cortina, J. L., Cardona -Arbeláez, D., & Guacarí-Villalba, A. (2017). Responsabilidad social empresarial y construcción de la marca: una nueva mirada a las estrategias de gestión. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 8(1), 49–60pp. https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n1.2017.7370

Depend y Kimberly-Clark Worldwide, Inc (2024) Contigo siempre. https://tiendadepend.mx/pages/responsabilidad-social

Esquirol, J., Sánchez, J. y Dalmau, I. (2017) La revisión bibliográfica, base de la investigación. Actualizaciones en fisioterapias Col-legi, XIII. 34-37.

https://www.researchgate.net/publication/319260924_La_revision_bibliografica_base_de_la_investigacion

Galarza, C. (2019) Sostenibilidad y éxito empresarial. Cuadernos del centro de estudios en diseño y comunicación. Ensayo. 106, 16-27pp.

https://www.scielo.org.ar/pdf/ccedce/n106/1853-3523-ccedce-106-16.pdf

Gaytán M. y Flores C. (2018) Factores determinante en la adopción de prácticas de responsabilidad social de empresarial: un análisis sectorial en las franquicias mexicanas. A-Dminister. 33. 21-38pp. http://www.scielo.org.co/pdf/adter/n33/1692-0279-adter-33-21.pdf

Huerta, P.; Rivera, C. y Torres, A. (2010) Análisis de la relación entre responsabilidad social corporativa y los resultados empresariales: un estudio por estrategia corporativa. Horizontes Empresariales, 2, 9-38pp. DOI 10.22320/hem.v9i2.2030.

Kimberly-Clark de México (2024). Conoce KCM. https://www.kimberlyclark.com.mx/conoce-kc

Kimberly-Clark Worldwide, Inc. (2024). Impacto social. https://www.kimberlyclark.com.mx/impacto-social

Kimberly-Clark Worldwide, Inc. (2024ª). Kotex por todas. https://kotexportodas.org

Kimberly-Clark de México y UNICEF (Fondo Internacional de Emergencia de las Naciones Unidas para la Infancia) (2022) Abrazando su desarrollo by Huggies.https://www.abrazandosudesarrollo.com.mx/acerca-de/

Kimberly Clark de México, S.A.B. de C.V (2024) Escudo antibacterial. https://www.escudoantibacterial.com/#

KleenBebé (2024). ¿Qué es Apapachos de vida? https://www.kleenbebe.com/Apapachos-de-vida

Kleenex mascarillas (2024). Casa Frida. https://www.kleenexmascarillas.com/pride/index

Lorena, M.; Barón, L.; y Rueda, M. (2019) La responsabilidad social empresarial y los objetivos del desarrollo sostenible (ODS). Revista Científica Teorías, Enfoques y Aplicaciones en las Ciencias Sociales, 24. 41-52pp.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7013907

Marquina, P. y Reficco, E. (2015) Impacto de la responsabilidad social empresarial en el comportamiento de compra y disposición a pagar de consumidores bogotanos. Estudios Gerenciales. 137, 373-382pp. DOI 10.1016/j.estger.2015.10.001.

Martén I. (2005) Responsabilidad social empresarial: un debate de la actualidad. Economistas Colegio de Madrid, 106. 22-30pp.

https://privado.cemad.es/revistas/online/Revistas/0106.pdf/124

McGrath, A. y Jonker, A. (2023) ¿Qué es la responsabilidad social empresarial (RSE)? https://www.ibm.com/es-es/topics/corporate-social-responsibility

Mcwilliams, A. y Siegel D. (2001) Responsabilidad Social Corporativa: Una teoría de la perspectiva de la empresa. Academy of Management Review. 26. 117-127pp. DOI 10.5465/AMR.2001.4011987. https://www.ibm.com/es-es/topics/corporatesocial-responsibility

Mousalli-Kayat, G. (2015). Métodos y Diseños de Investigación Cuantitativa. Mérida.

https://www.researchgate.net/profile/GloriaMousalli/publication/303895876_Metodos_y_Disenos_de_Investigacion_Cuantit

ativa/links/575b200a08ae414b8e4677f3/Metodos-y-Disenos-de-InvestigacionCuantitativa.pdf

Naciones Unidas (2019). La agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe: Objetivos, metas e indicadores mundiales. https://www.cepal.org/es/publicaciones/40155-la-agenda-2030-objetivos-desarrollo-sostenible-oportunidad-america-latina-caribe

Pacto Global Red México (2020) Las empresas mexicanas por la agenda 2030 en la Década de la Acción. https://pactoglobal.org.mx/las-empresas-mexicanas-porla-agenda-2030-en-la-decada-de-accion

Rangel L; Ochoa M; Azuela J.; Hernández F. (2018) La responsabilidad social corporativa

y las tendencias de consumo de los millennials universitarios que laboran. Ciencias UAT. 2, 44-55pp. DOI 10.29059/cienciauat.v13i2.1023

Rangel, L.; Ochoa, M., Azuela, J.; Hernández, F. (2021) Ética corporativa y precio justo percibido, el binomio estratégico para el consumo responsable. Estudios Gerenciales. Universidad Icesi. 160, 439-447pp. DOI 10.18046/j.estger.2021.160.4098.

Ruiz, M. y Romero, Z. (2011). La responsabilidad social empresarial y la obsolescencia programada. Revista Saber, Ciencia y Libertad. 1, 127-135pp. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3997367

Rodríguez, A. (2024) Responsabilidad social empresarial y el marketing sostenible: una ruta hacia el desarrollo sustentable. Revista Venezolana de Gerencia. 107, 1059-1071pp. https://www.researchgate.net/profile/Andres-rodriguezRon/publication/381210577_Responsabilidad_social_empresarial_y_el_marketing_sostenible_una_ruta_hacia_el_desarrollo_sustentable/links/6697c3d9cb7fbf12a4578bf9/Responsabilidad-social-empresarial-y-el-marketing-sostenible-unaruta-hacia-el-desarrollo-sustentable.pdf

Vinte (2023) Marco de Referencia de Bonos ODS Vinte. https://vinte.com/wpcontent/uploads/2024/02/VINTE-Marco-de-Referencia-de-Bonos-SustentablesVinte-11.23.pdf

Vinte (2024) Perfil https://vinte.com/es/perfil