FAMILY COMPANIES FROM THE PERSPECTIVE OF PRODUCTIVE LEISURE

Main Article Content

Wilfrido de Jesus Primo Tapia, Magister
http://orcid.org/0000-0002-5827-929X

Abstract

This paper deals with the topic of family business, its importance for the economic and social development of countries, highlighting aspects such as contribution to GDP, employment generation, among others; but above all to show those that have survived many changes in the generations, making a comparison between the oldest in the world with Latin America and Colombia. Finally, the link between family businesses and productive leisure activities is analyzed, that is, with economic activities such as hotels, beer production, entertainment and other related activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Primo Tapia, W. de J. (2018). FAMILY COMPANIES FROM THE PERSPECTIVE OF PRODUCTIVE LEISURE. Revista Universitaria Ruta, 20(2), 1–23. https://doi.org/10.15443/RUTA20231087
Section
Artículos
Author Biography

Wilfrido de Jesus Primo Tapia, Magister, Universidad de Cartagena y Universidad Tecnológica de Bolívar, Colombia

Magíster en Desarrollo Empresarial de la Universidad del Magdalena. Doctorando en Ciencias Económicas Universidad del Zulia, Docente: Universidad de Cartagena y Universidad Tecnológica de Bolívar, Colombia.

References

Cámara de Comercio de Medellín. (10 de 11 de 2013). Historia de empresas colombianas por empresarios antioqueños. Obtenido de

http://www.camaramedellin.com.co/site/100empresarios/Home/HistoriasEmpresariales/Empresa.aspx

Casillas, J., & Pastor, F. (10 de 10 de 2015). The Top 250 Multinational Family Firms. Chair of Santander Family Business, University of Seville (Spain), 01-14. Obtenido de http://www.multinationalfamilybusiness.com/

Dávila, L. G. (1986). El empresarido colombiano: Una perspectiva histórica. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Dinero. (17 de 09 de 2004). Carvajal. Un siglo de desarrollo. Obtenido de

http://www.dinero.com/edicion-impresa/especial-comercial/articulo/carvajalsiglo-desarrollo/24784

Dinero. (17 de 09 de 2004). Cementos Argos. Logros concretos. Obtenido de

http://www.dinero.com/edicion-impresa/especialcomercial/articulo/cementos-samper-como-nueva-despues-100-anos/24788

Dinero. (17 de 09 de 2004). Coltejer. 'El primer nombre en textiles'. Obtenido de

http://www.dinero.com/edicion-impresa/especial-comercial/articulo/coltejerprimer-nombre-textiles/24808

Dinero. (17 de 09 de 2004). dinero.com. Obtenido de

http://www.dinero.com/edicion-impresa/especialcomercial/articulo/organizacion-corona-imperio-ceramica/24812

Dinero. (17 de 09 de 2004). La compra de Postobón. Obtenido de

http://www.dinero.com/edicion-impresa/especialcomercial/articulo/inmigrantes-profetas-esta-tierra/24912

Dinero. (07 de 09 de 2004). Leonisa. Los visionarios. Obtenido de

http://www.dinero.com/edicion-impresa/especial-comercial/articulo/leonisavisionarios/24916

Dinero. (17 de 09 de 2004). Ley-Éxito. La sangre paisa. Obtenido de

http://www.dinero.com/edicion-impresa/especial-comercial/articulo/ley-exitosangre-paisa/24770

El País. (06 de 05 de 2007). Obtenido de https://elpais.com/diario/2007/05/06/economia/1178402406_850215.html

El Tiempo. (03 de 06 de 2013). Obtenido de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-12841810

Feliu, G., & Sudria, C. (2013). Introducción a la historia económica mundial. Valencia: Universidad de Valencia.

Gaitán, A., & Castro, J. (2001). Sociedades de familias en Colombia. Bogotá: Superintendencia de Sociedades.

Gaitán, A., & Castro, J. (2005). Sociedades de familia en Colombia. Bogotá: Superintendencia de Sociedades.

Gersick, K., Davis, J., Rosas, R., & Lansberg, I. (1997). Empreesas familiares generación a generación. México: McGraw Hill.

Gómez C., N. (18 de 01 de 2016). El restaurante La Puerta Falsa cumplirá dos siglos este año. Obtenido de

http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-16483940

Gómez, G. (2005). ¿Son iguales todas las empresas familiares? Caminos para recorrer. Barcelona: Granica.

Gómez, G., & FCCIG, S. P. (2006). El éxito de la empresa familiar. Obtenido de Disponible desde Internet en: http://www. dinero. com, 8080.

Gómez, G., Betancourt, J., & Zapata, N. (2012). Empresas Familiares Multigeneracionales. Entramado Vol. 8 No. 2, 38-49.

Henández, A., & Verónica, M. (2005). Ocio, Tiempo libre y animación socicultural. Ciencia, deporte y cultura física, Vol. 1, Núm.1, 4-36.

Jiménez V., G. (2009). La Empresa fasmiliar su importancia y vigencia. MedellínColombia: Instituto de la Empresa Familiar de Colombia - IEFAC.

Londoño de López, L., Calderón, D., & León, L. (2008). Empresas Familiares: Caso departamento del Quindío. Sophia Revista de Investigaciones U.G.C, 28-48.

McEachern, W. (1998). Economía Una visión contemporánea. Bogotá: Thomson editores.

Molina, L. (1998). Empresarios Colombianos en el siglo XIX. Banco de la República. Bogotá: Áncora Editores.

O'Hara, W. T. (2006). griequity.com. Obtenido de Recuperado: http://www.griequity.com/resources/industryandissues/familybusiness/oldestinworld.html

Plano D., R. (01 de 08 de 2011). La industria cervecera en Colombia. Obtenido de

http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/revistas/credencial/agosto2011/cerveza-industria

Primo, W. (2017). Ocio productivo, entretenimiento e industria cultural: Del ocio tradicional al ocio digfital:: DOI: http://dx.doi.org/10.18583/umr.v2i2.65.g159. Management Review , 1-19.

Rabadán, F. (21 de 07 de 2009). Obtenido de http://www.pacorabadan.com/2013/11/13/la-empresa-familiar-desde-unaperspectiva-macroeconomica/

Rivera, H. (2006). ¿Empresas o mitos? Elementos comunes de las empresas más antiguas del mundo. Universidad Empresa, 303-3014.

Roiz, M. (1980). Ocio y soiedad de sociedad de clase en España. Documentación social Revista de Estudios sociales y sociologia de España, 187.

Romero, L. E. (2005). La historia empresarila y las empresas familiares: un diálogo fructífero. Seminario de Histroria Empresarial: Bogotá, 16-27.

Sandoval, J. H., & Guerrero, D. E. (2010). . FAMILY BUSINESS IN COLOMBIA: TOWARDS THE CONSTRUCTION OF A COMMERCIAL MANAGEMENT MODEL. Revista UDCA Actualidad & Divulgación Científica 13, 135-146.

Sandoval, J., & Guerrero, D. (2010). Empresas familiares en colombia. U.D.C.A Actualidad y divulgación científica 13, 135-146.

Sastre, V. (1984). La Cultura del ocio Implicaciones sociales. Madrid: UPCM.

Serebrenik, R. (2006). Legado y riqueza de la empresa familiar. FCCGI News, 1-4.

Tapies, J. (2009). Empresa Familiar: Ni tan pequeña, ni tan jove. España: Fundación Jesús Sierra.

Tirado Mejía, Á. (2001). Introducción a la Historia Económica Colombiana. Bogota: el Áncora.

Valda, J. (15 de 07 de 2009). grandespymes.com.ar. Obtenido de Recuperado: http://www.grandespymes.com.ar/2009/07/15/la-familia-en-la-empresa/

Veblen, T. (1971). La Teoría de la Clase Ociosa. México : Fondo de la Cultura Económica.