Promoción De Exportaciones Y Desempeño Exportador: Una Revisión Meta-Analítica

Contenido principal del artículo

Valeska V. Geldres Weiss
Soledad Etchebarne López

Resumen

El artículo presenta una metodología de análisis de la literatura factible de aplicar en el área de las ciencias sociales y de management, la cual corresponde a una revisión sistemática de determinado fenómeno a partir de los estudios realizados.  


La metodología de interés es denominada “revisión meta analítica” y corresponde a un punto intermedio entre la revisión narrativa y el meta-análisis. La metodología se presenta a través del estudio de la relación entre dos constructos que son la asistencia de marketing de exportación y el desempeño exportador a nivel de la firma.


La revisión de la literatura se basa en investigaciones empíricas desarrolladas a partir de 1990 en adelante, publicadas en revistas de corriente principal, las cuales evalúan el impacto de la utilización de la asistencia de marketing de exportación gubernamental en el desempeño exportador a nivel de la firma. La búsqueda de literatura arrojó un total de 10 artículos, en los cuales fue posible identificar un total de 34 casos de relaciones entre los constructos de interés.


Los resultados obtenidos nos indicaron una relación positiva y significativa lo cual nos llevó a aceptar la hipótesis planteada en la investigación.


 


 

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Detalles del artículo

Cómo citar
Geldres Weiss, V. V., & Etchebarne López, S. (2022). Promoción De Exportaciones Y Desempeño Exportador: Una Revisión Meta-Analítica. Revista Universitaria Ruta, (11), 23–36. https://doi.org/10.15443/RUTA2023237
Sección
Artículos

Citas

Alvarez, R. and Crespi, G. Exporter performance and promotion instruments: Chilean

empirical evidence. Estudios de Economía. 27(2). 225-241, 2000.

Alvarez, R. Sources of Export Succes in Small-and Medium-Sized Enterprises: The

Impact of Public Programs. International Business Review. 13 (2004). 383-400,

Arenas, J. y García, R. Revisión meta-analítica de la literatura como guía para la investigación.

XV Jornadas Hispano-Lusas de Gestión Científica. Spanish-Portuguese

Meeting of Scientific Management. Num 15. Sevilla. España. Departamento de

Administración Economía y Marketing, Universidad de Sevilla,. Pág: 39-55, 2005.

Cavusgil, S.T. Perspective: Knowledge development in international marketing.

Journal of International Marketing. 6(2), 103-12, 1998.

Cavusgil, S.T. and Zou, S. Marketing strategy-performance relationship: An investigation

of the empirical link in export market ventures. Journal of Marketing, 58,

January. 1-21, 1994.

Chetty, S.K. and Hamilton, R.T. Firm-level determinants of export performance: A

meta-analysis. International Marketing Review. 10 (3), 26-34, 1993.

Diamantopoulus, A., Schlegelmilch, B. and Tse, K. Understanding the role of export

marketing assistance: Empirical evidence and research needs. European Journal

of Marketing. 27(4), 5-18, 1993.

Gençtürk, E. and Kotabe, M. The effect of export assistance program usage on export

performance: A contingency explanation. Journal of International Marketing. 9(2),

-72, 2001.

Hedges, L.V. and Olkin, I. Vote-counting methods in research síntesis. Psychological

Bulletin. 88(2). 359-69, 1980.

Lages, L. F. and Montgomery, D. The relationship between export assistance and

performance improvement in Portuguese export ventures: An empirical test of the

mediating role of pricing strategy adaptation. European Journal of Marketing. 39

(7/8). 755-84, 2005.

Leonidou, L.C. Factors stimulating export business: An empirical investigation.

Journal of Applied Business Research. 14(2), 517-51, 1998.

Li, T. and Cavusgil, S.T. A classification and assessment of research stream in international

marketing. International Business Review. 4(3), 251-277, 1995.

Lim, J-S.; Sharkey, T.W. and Kim, K.I. Competitive environmental scanning and export

involvement: an initial inquiry. International Marketing Review. 13(1). 65-80, 1996.

Navarro, A. Modelización de la performance de exportación: Una aplicación a las

denominaciones de origen vitivinícolas españolas. Tesis doctoral no publicada.

Dpto. de Administración de Empresas y Marketing. Universidad de Sevilla, España,

V. Geldres y M. Etchebarne / Promoción de exportaciones y desempeño exportador

Seringhaus, F.H.R. and Botschen, G. Cross-national comparison of export promotion

services: The views of canadian and austrian companies. Journal of International

Business Studies. 22(1), 115-33, 1991.

Seringhaus, F.H.R. and Rosson, P. J. Management and performance of international

trade fairs exhibitors: Government stand vs. independent stands. International

Marketing Review. 15(5), 398-412, 1998.

Seringhaus, F.H.R. The impact of government export marketing assistance. International

Marketing Review. 3(2), 55-66, 1986.

Shoham, A. Marketing-Mix standardizations of export performance. Journal of Global

Marketing. 10(2). 53-73, 1996.

Shoham, A. Export performance: A conceptualization and empirical assessment.

Journal of International Marketing. 6(3). 59-8, 1998.

Singer, T.O. and Czinkota M.R. Factors associated with effective use of export assistance.

Journal of International Marketing. 2(1), 52-71, 1994.

Spence, M.M. Evaluating export promotion programmes: U.K. overseas trade missions

and export performance. Small Business Economics. 20(1), 83-103, 2003.

Weaver, M.; Berkowitz, D. and Davies, L. Increasing the efficiency of national export

promotion programs: The case of norwegian exporters. Journal of Small Business

Management. 36(4), 1-11, 1998.

Zou, S. and Stan, S. The determinants of export performance: A review of the empirical

literature between 1987 and 1997. Int