Caracterización De Los Segmentos Repetidos Involuntariamente En Habla Semiespontánea. Describing Non-Voluntary Repetition Of Segments In Semispontaneous Speech
Resumen
RESUMEN
En esta investigación se analizan casos de repeticiones involuntarias de segmentos en muestras de habla semiespontánea de un hombre y de una mujer de Santiago de Chile. Las muestras fueron sometidas a un análisis acústico de la duración en el oscilograma y el espectrograma correspondiente. Se presentan los datos desde una perspectiva general (tipos de palabras que aparecen más recurrentemente, número de reiteraciones y número de componentes del segmento repetido) y también se exponen los resultados de un análisis más específico de la duración de los segmentos. Estos resultados muestran que las palabras de clase cerrada tienen mayor frecuencia de aparición, que el segmento tiende a repetirse dos veces y que suele estar constituido por un elemento. El análisis temporal revela con mucha consistencia que el primer segmento es más largo que el segundo. A pesar de la escasa información sobre estos temas en lengua española, es sabido que se trata de fenómenos que tienen directa relación con el procesamiento de la información verbal.
ABSTRACT
This study is focused on describing the non-voluntary repetition of segments by a man and woman, both Chilean. Each sample´s lenght was determined by means of an acoustic analysis in which both the oscillogram chart and the spectrogram chart were inspected for every sample. The data were gathered from two samples of semi-spontaneous speech and they were approached both from a general descriptive point of view -kind of words more frequently used, number of repetitions, how many items were included in the repeated segments- and from a more specific perspective in which the lengths of the analyzed segments were compared statistically. The results of the analysis showed that function words are more frequently repeated, that segments tend to be repeated twice and that the repeated segment is likely to consist of a single item. The statistical test on the segments’ length clearly showed that the first segment is usually longer than second one. Information about Spanish-language oriented studies approaching similar matters is very little, but nevertheless there seems to be little question about the fact that these phenomena are clearly related with the processing of verbal information.