Abstract
Background:
The teaching of invasive techniques in physiotherapy requires precise and up-to-date training. Innovative teaching methodologies, such as clinical simulation and flipped classrooms, may enhance learning outcomes, although previous professional experience could influence their effectiveness.
Methods:
To determine whether age and years of professional experience influence physiotherapy students’ perception of training quality and satisfaction in a course on invasive techniques using innovative methodological approaches. A cross-sectional descriptive comparative study was conducted with 20 physiotherapists, grouped by age and previous experience in invasive techniques. Structured surveys with Likert-type scales were applied to evaluate satisfaction, clinical confidence, and the perceived value of the teaching methodologies used.
Results:
No significant differences were observed in training perception between age groups. However, physiotherapists with prior experience in invasive techniques reported greater satisfaction, confidence, and a more favorable evaluation of the methodologies used.
Conclusions: Prior technical experience has a greater influence than age on the perception of learning in invasive techniques. It is recommended to tailor training programs to the practical level of students to improve effectiveness and equity in teaching.
References
Broch Porcar MJ, Castellanos-Ortega Á. Seguridad del paciente, ¿qué aportan la simulación clínica y la innovación docente? Med Intensiva. 1 de marzo de 2025;49(3):165-73.
https://doi.org/10.1016/j.medin.2024.03.017
PMid:38797620
Pascual-Arias C, López-Pastor VM, Galán CH. Proyecto de Innovación Docente: La Evaluación Formativa y Compartida en Educación. Resultados de Transferencia de Conocimiento entre Universidad y Escuela. Rev Iberoam Eval Educ [Internet]. 24 de abril de 2019 [citado 6 de mayo de 2025];12(1). Disponible en: https://revistas.uam.es/riee/article/view/riee2019.12.1.002
https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.002
Martínez-Silván D, Santomé-Martínez F, Champón-Chekroun AM, Velázquez-Saornil J, Gómez-Merino S, Cos-Morera MA, et al. Clinical use of percutaneous needle electrolysis in musculoskeletal injuries: A critical and systematic review of the literature. Apunts Sports Med. 1 de octubre de 2022;57(216):100396.
https://doi.org/10.1016/j.apunsm.2022.100396
Pourahmadi M, Dommerholt J, Fernández-de-Las-Peñas C, Koes BW, Mohseni-Bandpei MA, Mansournia MA, et al. Dry Needling for the Treatment of Tension-Type, Cervicogenic, or Migraine Headaches: A Systematic Review and Meta-Analysis. Phys Ther. 1 de mayo de 2021;101(5):pzab068.
https://doi.org/10.1093/ptj/pzab068
PMid:33609358
Asensio-Olea L, Leirós-Rodríguez R, Marqués-Sánchez MP, de Carvalho FO, Maciel LYS. Efficacy of percutaneous electrolysis for the treatment of tendinopathies: A systematic review and meta-analysis. Clin Rehabil. 1 de junio de 2023;37(6):747-59.
https://doi.org/10.1177/02692155221144272
PMid:36583575
Javier-Ormazábal A, González-Platas ,Montserrat, González-Sierra ,Elena, and González-Sierra M. Invasive Physiotherapy as a Treatment of Spasticity: A Systematic Review. Degener Neurol Neuromuscul Dis. 3 de marzo de 2022;12:23-9.
https://doi.org/10.2147/DNND.S350192
PMid:35264894 PMCid:PMC8901191
Fernández-de-las-Peñas C, Pérez-Bellmunt A, Llurda-Almuzara L, Plaza-Manzano G, De-la-Llave-Rincón AI, Navarro-Santana MJ. Is Dry Needling Effective for the Management of Spasticity, Pain, and Motor Function in Post-Stroke Patients? A Systematic Review and Meta-Analysis. Pain Med. 1 de enero de 2021;22(1):131-41.
https://doi.org/10.1093/pm/pnaa392
PMid:33338222
Ramos-Duharte D, Robinson-Jay F, Casanova-Delgado AL, Prampen-Rojas ME, Hinojosa-Ramos D. Enfoque ciencia-tecnología-innovación-sociedad de los profesionales de salud para la lucha contra los hábitos tóxicos. Rev Inf Científica [Internet]. abril de 2022 [citado 6 de mayo de 2025];101(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1028-99332022000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Arrue M, Zarandona J. El debate en el aula universitaria: construyendo alternativas para desarrollar competencias en estudiantes de ciencias de la salud. Educ Médica. 1 de septiembre de 2021;22:428-32.
https://doi.org/10.1016/j.edumed.2019.10.016
Gómez Calero C, Brea Rivero M, García Lázaro D. Gamificando en ciencias de la salud : una experiencia universitaria en terapia ocupacional. Apl Las Plataformas Enseñ Virtual Educ Super - Monográfico Innov Docente 6. 2021;245-50.
https://doi.org/10.2307/j.ctv1ks0ggj.21
Aguiar BO, Velázquez RM, Aguiar JL. Innovación docente y empleo de las TIC en la Educación Superior. Rev Espac [Internet]. 21 de enero de 2019 [citado 6 de mayo de 2025];40(02). Disponible en: https://www.revistaespacios.com/a19v40n02/19400208.html
Ledo MJV, Aguilera E de los ÁM, Sánchez I del RM, Calzada MG. Innovación educativa. Rev Cuba Educ Médica Super. 2022;36(3):1-18.
Rodríguez Ortega M, Huerta Cebrián P, Valencia Rodríguez C, Montano Navarro E, Ortega Latorre Y. Innovación educativa con redes sociales aplicada a la asignatura de Salud Pública. Educ Médica. 1 de mayo de 2023;24(3):100798.
https://doi.org/10.1016/j.edumed.2023.100798
Navarro-Granados M. Innovación social e investigación pedagógica para la mejora de la calidad educativa. 2024;1-468.
https://doi.org/10.2307/jj.17381525
Sánchez R, Juan-Polo A, López-Botella A, Martínez del Olmo S, Valdés A, Todolí Torró JL. Uso de las píldoras formativas competenciales como experiencia de innovación docente en el Máster Universitario en Nutrición y Alimentación [Internet]. Universitat d'Alacant; 2022 [citado 6 de mayo de 2025]. Disponible en: http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/130543
Soriano-Sánchez J, Jiménez-Vázquez D. Importancia de la innovación docente como proceso y gestión en el ámbito de Ciencias de la Salud: una revisión sistemática. Gest Rev Empresa Gob. 20 de agosto de 2022;2(4):73-85.
https://doi.org/10.35622/j.rg.2022.04.006
Ausín V, Abella V, Delgado V, Hortigüela D. Aprendizaje Basado en Proyectos a través de las TIC: Una Experiencia de Innovación Docente desde las Aulas Universitarias. Form Univ. 2016;9(3):31-8.
https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000300005
Soto-Ruiz N, Escalada-Hernández P, Ortega-Moneo M, Viscarret-Garro JJ, Martín-Rodríguez LS. Educación interprofesional en ciencias de la salud con la colaboración de pacientes. Educ Médica. 1 de enero de 2022;23(1):100718.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.